Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 07.01.2019, 18:20
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin Näytä viesti
No oletko väärässä vai et?
Vähä hankala kyllä sanoa, ku olet kumpaakin mieltä.
Luetun ymmärtäminen ei edelleenkään siis ole vahvuutesi?

Lainaus:
Mutta jakis vapaalla, pykälä menee päälle samalla lailla, painoi kytkintä eli ei.
Väännetään nyt vielä rautalangasta, kun ei varmaan hiluvitkutin muuten tajua: se että auto paikallaan seisten, jakis vapaalla vaihde menee silmään kytkin ylhäällä vaikka kepin suuntaan pieraisemalla, niin siitä huolimatta synkrot hoitaa silloin laatikon sisuskalujen pyörintänopeuserojen tasaamisen.
Jos kytkin on pohjassa ja pääakseli ei pyöri, ei pyörintänopeuseroja tarvitse tasata.
Vaihde ei siis mene samalla tavalla päälle, vaikka se sitten kytkin ylhäällä sattuisi kytkeytymään kevyesti.

Näissä pikkuautoissa tyhjäkäynnillä homma vielä menee kytkin ylhäällä ja jakis vapaalla pääosin kivuttomasti, mutta enemmän kierroksia ja/ tai raskaammat pyörivät massat laatikoissa niin eroakin alkaa tulla.


Ja joo, ette vielä jää epäselväksi: kirjoitin aiemmin väärin kun totesin ykskantaan että vaihde ei mene päälle. Kyllä se menee, koska synkrot hidastaa jakiksen ollessa vapaalla. Ja saa ne sitten jakis vaihteellakin väkisin runnottua jos,oikein yrittää.

Mutta kuten myös jo todettua, ainakin sen mitä kokeilin työpaikan hiluxissa, niin eron kyllä huomaa kytkin pohjassa ja kytkin ylhäällä.
Täytyy joku päivä koittaa vaikka uudella Valtran traktorilla mitä se tekee, kunhan osuu sopiva masiina kohdalle..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten