Näytä yksittäinen viesti
Vanha 04.01.2019, 13:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 141 Näytä viesti
Pyöränlaakerit ei vielä ääntele tai oireile mitenkään muutenkaan.

Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa.
Ja toinen napa vuotaa..

Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit?
Jos pahasti huutaa, ja varsinkin jos pinjoniakselissa laakereissa on väljää, uusi välitys voi olla ainut vaihtoehto saada hiljaiseksi.

Minä en laittaisi muita kuin alkuperäisiä pronssiholkkeja, tarvikkeiden laatu alkaa täysin paskasta ja niitä ei erota päällepäin, ennenkä leikkaa kiinni tms.
Noita neulalaakereita en ole kokeillut, siis en tiedä miten kestää tuolla navassa, joka ei ole täysin tiivis.

Yhdestä hodarista "paloi" vetonivel, kun holkki leikkasi kiinni, ja väänteli vetarin poorit väljäksi, kun tarvi pusla lähti hilseilemään ja leikkasi kiinni niin hyvin, että lopulta pyöri pyörän navassa. (ja oli hiottu huolellisesti, välillä sovittaen). yht. neljä holkkia vaihdoin muutamassa kuukaudessa
muut selvisi alkuperäisien holkien vaihdolla, paitsi tuo yksi, missä meni uusi nivel ja vetoakseli, taisin vaihtaa myös pyörännavan.

Nuo napojen vuotamiset johtuu monesti siitä, että huohotin tukossa.
Tai sitten siellä on tarvike- malliset vetoakselin stefat (hodarissa alunperin ns. "super stefa" siis akselitiivistys "kelluu" kumi heltan varassa.

Tuo etukardaanista tuntuva pyörimisliikkeen välys on yleensä nimenomaan noissa vetonivelen ja navan välisissä laipoissa.
-> laippa ja vetonivel uusiksi. pikkusen välystä on yleensä myös tasauspyörästössä, sinne saa paksumpia liukulevyjä marmorilta, jos jaksaa harrastaa, minä en ole koskaan laittanut....

Minä olen käyttänyt tamgeassin vetoniveliä, koska kohtuuhintaisia.
Monessa tarvikenivelessä on huono öljy voitelemassa niveltä.... minä olen hieronut mustaa vaseliinia niin pitkään kuuliin ja liukupintoihin, että alkaa tarttumaan kunnolla (öljy peseytynyt pois)
Navasta kaikki vanha vaseliini pois, ja uutta tilalle vähintään 200-300g, minulla on tainnut mennä 400g? per puoli.... toki mukana kääntö- ja pyöränlaakerit
Ja kun pistät vetoakselin niveleen, niin laita koko vetovivelen poori täyteen vaseliiniä.(sieltä lähtee keskipakovoimalla aikanaan voitelemaan kuulia ja sitä pidätinrengasta)
Jos pistät paikalle ilman vaseliinia, niin vaseliini ei mene kovinkaan helposti niveleen sisään, ja jo uutena liukupinnat kärsii, siis livelet alkaa kulumaan vauhdilla.

Ja kun vanhemmassa hodarissa on vain keskitasauspyörästö (siis ei viskoa lisänä) ja lukkoperä edessä, niin joskus olen käyttänyt autoa ilman renkaita pukkien nokassa etulukko kiinni esim. 3 vaihteella tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Se varmistaa, ettei lähdetä "kuivilla" nivelillä ajamaan.
Vastaa lainaten