Ilmatikuista sen verran että...
Omasta mielestä ovat kustannustehokkain vaihtoehto jos mieli malttaa säätää alustaa auton valmistumisen jälkeenkin, kun "jousen" käytös tulee kahdesta pullosta: öljy ja kaasu.
Ei tarvitse olla repullisia eri jousivakiolla olevia jousia.
Nyrkkisääntönä olen pitänyt n. 2/3 ulos ja n. 1/3 sisään, niin tunkkausta ei niin paljoa esiinny.
Muutkin vaihtoehdot on tehtävissä, mutta silloin astuu esiin esitäyttöpaineen tuomat haasteet: paljon esitäyttöpainetta tunkkaa herkemmin sivukallistuksessa auki kuin vähän esitäyttöpainetta.
Lisämausteen tuo vielä tikun öljymäärä.
Sitten kun halutaan vastaavat suhteet (6" sisään ja 8" ulos 14" tikusta), niin kallistuksenvakaaja toiselle akselille on enemmänkin kuin suositeltavaa, kuten myös erilliset bump-stopitkin.
Tämä silloin kun ajatellaan tikkujen olevan melkein pystyssä.
Coil-overit on sitten ihan oma lukunsa, mutta niihin polttaa huomattavan kasan oravannahkoja jos ei tiedä mitä tekee niiden kanssa. Säädettävyyttä löytyy sitten riittämiin.
Ulkoisesti säädettäviä ilmatikkuja vaimennuksen osalta ei taida olla kuin triple bypass -versiot, mutta nekin on jo sitten hinnakkaammat kamppeet.
Kotimainen vaihtoehtokin ilmatikuista on olemassa, minulta saa tarvittaessa lisätietoja.
__________________
__________________________________________________ ________________
"Pimeässä risukasassakin voi olla hyvällä mielellä" sanoo pikku filosofi minussa
|