Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HJ60
Oon kyllä samalla kannalla. Teoriassa ledi on pitkäikäinen, mutta valmistustekniikka on huomattavan monimutkaista toista sataa vuotta harjoiteltuun verrattuna.
Einsuoraan kilpivaloon liittyvää, mutta kotoa. Portaikossa neljä identtistä valaisinta, jotka syttyvät ja sammuvat samasta katkaisimesta. Kuusi identtistö ledi-"hehkua", yhtaikaa ostettu, samaa valmistuserää. Eka heittäytyi himmeäksi kiiluksi parin käyttötunnin jälkeen, korvaava toiminu moitteetta, toinen pelitti ehkä 20 tuntia. Kahdella alkuperäisellä takana arviolta muutama sataa käyttötuntia nyt, ja kahdella muulla lähes sama. Eli markalla saa markan laatua, lotossaki voi voittaa.
|
Olin talkkarina muutaman vuoden hotelli- ja safarifirmassa. Siellä oli jo aiemmin alettu korvaamaan vsnhoja hehkulamppuja ledihehkuilla. Niitä ostettiin Lem-Kemiltä, eikä siis ollut mitään hinnat-alkaen hehkuja. Yhtään sellaista ei hajonnut minun työuran aikana. Normaalihehkuja ja energiansäästölamppuja sitäkin enemmän...
Eli väittäisin lediä sinänsä hyväksi, mutta ne halvimmat kannattaa jättää kauppaan...
Sama homma autoissa ja peräkärryissä. Jos ja kun olen uusia valaisimia laittanu, niin lediä aina kun mahdollista. Siis jos vaihdan koko valaisimen, auton ledihehkut on usein niin huonolaatuisia ettei kannata. Ja ledivalon isoimpia hyötyjä on sen umpinaisuus ja sitäkautta pitkäikäisyys.