Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis
Dieselin varassa pyörii koko yhteiskunta. Diesel kallistuu --> hinnat nousevat. Vientituotteiden kuljettaminen satamaan ja käsittely satamassa kallistuu --> Suomen kilpailukyky heikkenee. Siinäpä sulaa kiky sopimuksilla saavutettu hyöty, jos sitä koskaan olikaan. Ruoka kallistuu, jätemaksut nousee yms.
|
Jos lukaiset tuolta edelliseltä sivulta mun viestin, niin eipä tuo polttoaineen vaikkapa 26 senttiä litralta nousu oikeasti vaikuta kovinkaan montaa prosenttia ammattiliikenteen kokonaiskustannuksissa.
Kun firmat lisäksi on alv.- vähennysoikeudella, niin todellinen vaikutus jäisi vielä hieman pienemmäksi.
Toki se nostaisi hintoja jonkin verran, jollei ammattiliikenteelle kompensoitaisi tätä käyttövoimaveron poiston takia polttoaineen nosevaa hintaa. Toisaalta ei olisi mikään iso asia heittää alv.- vähennyskelpoisille yrityksille verohelpostusta tankkausmääriin perustuen. Johan ne joutuu nytkin tekemään kirjanpidon ajoistaan mistä alv.:t voidaan vähentää -> samalla kirjanpidolla hoituisi verovähennys polttoainevähennyksiin liittyen.
Ei juurikaan lisäisi byrokratiaa, tarttisi vain pientä pykälämuutosta asiassa.
Yksityisautoilussa taas mun mielestä pitäisi aina maksaa käytön mukaan, eli ajetut ajokilometrit. Helpoin tapa siihen on laittaa se hinta polttoaineeseen sopivaksi katsotun veromäärän mukaisesti. Bensa- autoissa se jo toteutuu, muissa autoissa ei - kiitos tuon saatanan käyttövoimaveron..