Pienemmän ahtimen kompura tosiaan pitää mitoittaa siten että se pysyy kartalla koko koneen kierroslukualueella. Pikkuturbon turbiini toki voi olla pienempi kuin yhdellä turbolla olisi järkevää kun käytetään ulkoista hukkaporttia. Tällä tavoin ymmärtääkseni saisi rakennettua kokonaisuuden jossa ahtopaineita on tarjolla heti tyhjäkäyntikierroksilta ylöspäin. Liian pieni kompressori siis tekee sen että se putoaa virtauksiensa puolesta kartalta vaikka isompi ahdin tarjoaisi kuinka pikkukompuran imupuolelle painetta. Oikein pahasti pieleen menneellä mitoituksella olisi kuulemma riskinä että isompi ahdin tuuppaa pikkukompuran läpi niin paljon ilmaa että äänennopeus ylittyy lopputulemana syntyy pahaa jälkeä.
Pikkuturbiinin koolla ei periaatteessa ole paljoa merkitystä jos käyttää riittävän suurta hukkaporttia ja pakosarja+putkisto on järkevän mallinen tämänlaiselle kokonaisuudelle. Toki suurempi kysymys on että minkälaiset paineet tarvitaan kummankin turbiinin pyörittämiseen. Kompoundin parhaita puolia olisikin juuri mahdollisuus mitoittaa ahtimet siten että ne toimivat optimaalisella hyötysuhteella jolloin vastapaineen pystyisi minimoimaan. Tässäkin tiettävästi pätee sama kaava että liian pieni turbiini vaatii enemmän vastapainetta pyörittääkseen kompuraa, mutta herää aikaisemmin. Eli liian pieni turbiini ei pysty ahdistamaan, mutta se ei myöskään kykene itsessään tekemään niin paljoa painetta.
Hukkaportin viritys on vielä oma taiteenlajinsa. Käsittääkseni yleinen käytäntö on virittää pienemmän turbon hukkaportti aukeamaan ilmakehän painetta vasten. Tällöin kun isompi turbo alkaa kertaamaan ahtopainetta niin pikkuturbon hukkaportti aukeaa huomattavasti enemmän kuin yhden turbon järjestelmässä. Eli pikkuturbon turbiini voisi olla ns. turhan pieni jos se suurimmaksi osaksi ohitetaan isommilla ahtopaineilla. Tämä viritys mahdollistaa sen että pikkuturbon työkuorma jää suhteessa pienemmäksi kuin isomman joka muutenkin usein pysyy kartalla paremmin korkeammille painesuhteille.
Onkohan järkevää rakentaa kompoundin hukkaportitus siten että pikkuturbo pyrkisi tuottamaan tasaisen 2:1 painesuhteen riippumatta isomman ahtimen tuottamasta paineesta..? Eli hukkaporttia ohjattaisiin pikkuturbon molemmin puolisten ahtopaineiden erotuksella. Työkuorma jakautuisi tasaisemmin molemmille turboille ja ainakin teoriassa sopivasti mitoitetut turbot saisivat hyödynnettyä pakokaasujen jäännösenergian mahdollisimman tehokkaasti.
Loppuviimeinhän pakosarjasta mitattu ahtopaine kertoo varmasti oleellisimmin milloin pakokaasujen virtaus on ohjattu turboille hyvin.
__________________
Ruoste on ystävä.
Viimeksi muokannut Vilbo : 09.10.2018 22:03
|