Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 05.10.2018, 21:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Eber runkopalkissa auton alla kun muualle ei sopinut,nafta ryöstettiin suodattimen jälkeen eikä tehty tankkiin ropelluksia, 3v hienosti pelannut, kännykkäohjaus.
Webasto thermotop c, 5 kw diesel kiertovesipumpulla:

Hodarissa, veneessä ja hj-61:ssä oli asennettu siten, että tulolinja haarotettu suodattimen ja tankin välisestä letkusta.

webaston pumppu työnti (autoissa) nestettä takalämppärin kennolle, ja nimenomaan oikeaan suuntaan
ensin oli väärään suuntaan, ja ei toiminut ajonaikaisena lisälämmittimenä,
kun neste ei kiertänyt käytännössä ollenkaan, kun auto oli käynnissä.

Oli tarkoitus laittaa tuo takalämppärin puhallin toimimaan sisätilanlämmittimenä, mutta homma jäi testaus/suunnitteluasteelle.
Tuossa termotop c:ssä on vakiona vaihtokoskettimella oleva rele lämppärin puhaltimelle, siis alkaa puhaltaa vasta kun joku lämpötila nesteelle saavutettu.
p.s HJ-61:ssä on 24v sähköt; 12V webasto toimi ylimääräisellä, sisällä olevalla akulla, jota ladattiin ctek 7 amppeerin laturilla, kun auto oli lohkolämppärissä. (pitemmillä reissuilla ajaessa tehtiin 230v sähköä kiinalaisella? 600w invertterillä, toimi todella hyvin)

tuo hj-61:n takalämppäri toimi suhteellisen hyvin tuolla 12v jännitteellä, puhallus teho ei ole lähellekkään se, mitä alunperin, mutta puhallin ei kyllä syönyt paljoa sähköäkään.... olisiko vaikutus sama, kuin 1 kw sisätilan lämppärillä?, toki sillä erotuksella, että ikkunat eivät sulaneet "heti", vaan pikemminkin jäätyivät sisäpuolelta, kun tuo lisälämppäri imee ilman lattialta....


Ja tuohon ikuisuuskysymykseen: Eberi vai Webasto?


Minulla ei ole kokemusta tämän päivän lämmittimistä, mutta noista "rippikouluikäisistä" jonkin verran.

Minun valinta oli juurikin tuo Webasto, ja en ole katunut yhtään. (ainoastaan sitä pikkasen, että en ostanut autoon ja veneeseen omaa, vaan siirsin sen 2 krt. vuodessa...)

Oikein käytettynä; tällä tarkoitan sitä, että lämmittimen annetaan lämmittää riittävän pitkiä toimintajaksoja, minä pyrin pitämään webastoa päällä aina vähintään 15-30 minuuttia. (tuossa on höyrystinhuopa, joka karstaantuu pilalle, jos palaminen ei ole hallinnassa; kaikkein tuhoisinta on käsittääkseni se, että lämmittimeltä katkaistaan sähköt kesken palamisen?)

Minulla ei ole ollut käytössä mitään mittareita, kun olen asentanut; siis pelkästään korvakuulolla ja nenällä nuuhkimalla olen todennut, että nyt palaminen on ok. (ainakin tuolle termotop c:lle ilmoitetaan "päästö" mihin pitää säätää palaminen)

Kun lämmitin on oikein asennettu (tarkoittaa myös sitä, että sähköä tulee tarpeeksi, siis akku kunnossa, ja johtimet riittävän paksuja)
Molemmat toimii uutena hyvin.

Vanhemmiten webastoissa on korttivikaa, tuo minun webasto alkoi oireilemaan; siis ei syty aina, reilun 10v käytön jälkeen.
(tekispä joku tuohon "kortin-" esim. rasberrystä....)

Ebereissä on suurimpana ongelmana se, että ne on usein automaattisia lisälämmittimiä "eri koristeilla olevissa wokkeloissa"; siis vag- konsernin tuotteissa, ja niitä ei huolleta tms. kuin vaihtoautona liikkeessä.
-> aikanaan muutamaa eberiä yritin ehjätä asiakaiden autoissa, ja tulin siihen tulokseen, että noiden rassaamisesta ei saa kuin pahan mielen; siis molemmille; sekä minulle että asiakkaalle.
Vastaa lainaten