Näytä yksittäinen viesti
Vanha 20.09.2018, 22:51
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Miksi päävirtakytkin?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi Näytä viesti

No nyt oon taistellu tuon päävirtakytkimen kanssa. Ostin halvan metallisen, siinä oli ihan selvä vika kun se patruuna oli liian tiukka ettei liikkunu mukana vaikka otti avaimen pois eli käänsi auki kytkimen.

No sain vaihdossa sen muovisen joka on kuulemma hyvä. No se perkele ei kanssa katkaise virtoja otan avaimen pois ja tökkäsin sitä "patruunaa" siellä ni sit sammu, kerran! enää ei ollenkaan.

Onko tuo nyt liian pienelle amppeeri määrälle vai mikä sitä vaivaa?? 200ampeerisia ovat.
Ymmärrän, että hyvähän se on, jos sattuu startti jäämään päälle, taikka laturi alkaa savuamaan.
Jos haluaa "kevyemmän" version päävirtakytkimestä, niin laittaa päävirtakytkimen pelkästään "kulutukselle", siis laturin päävirtakaapeli ja startin päävirtakaapeli ei katkea päävirtakytkimellä, pelkästään startin heräte, laturin heräte ja kaikki muu kulutus katkeaa, kun päävirtakytkin auki.

Jos haluaa laittaa päävirtakytkimen, niin suosittelen laittamaan sen semmoiseen paikkaan, että sitä ei KUKAAN käytä vahingossa/ilkivaltaisesti.
Siis esim. konehuoneeseen.

Nimittäin jos päävirtakytkimen aukaisee koneen käydessä, niin on suuri vaara, että laturi palaa. (varsinkin tuo isompi hj:n laturi aika arvokas)

Ja siitä päävirtakytkimen koosta: nuo pienet, 200 amppeerin nimellisvirralla olevat ovat käsittääkseni tarkoitettu max. 200 A piikkivirralle: siis maksimissaan pienille perämoottoreille mopoautoille tms.

Minä olen käyttänyt noissa koneissa (traktori veneet yms.) missä päävirtakytkin on käytännössä pakollinen, tuommoista:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=334540
Käsittääkseni tuo 500 Amppeeria on jatkuva max. virta, muistaakseni max 5 sekunttia sai olla moninkertainen? (viimmeksi laitoin 2 kpl noita veneeseen; sekä starttiakulle että hupiakuille omansa, että 307 sb chevyn koneeseen ruuvattu 90 A puhallin jäähdytetty Bosch jaksaisi huolehtia sähköistä)

HJ:n starttimoottori on aika tehokas, ja vaikka on 24volttia, niin imasee startatessa satoja amppeereja piikkivirtaa!
Jatkuva virta on pienempi, mutta sekin lienee herkästi yli 100 Amppeeria? jopa kesäkelillä?
Vastaa lainaten