Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
Ja kun lataat akkuun sähköä, niin hyötysuhde on kaukana 100%. akkulaturin hyötusuhde voisi olla esim. 80% ja itse akun lataus/purkaus hyötusuhde myös samaa suuruusluokkaa, ja invertteri myös.
(hyötysuhteet arvauksia, kannattaa tarkistaa!)
Siis agrekaatti kun työntää yhden kWh energiaa akkulaturille, (ja sieltä akkuun, ja myöhemmin invertterin kautta takaisin 230volttiin) niin invertteriltä saadaan vain reilu 0,5 kwh käyttöön.
Ja jos polttoöljyä menee o,3 Litraa/kWh, niin akun kierätettynä kautta kulutus nousee yli 0,5 Litraan/kWh! siis pelkkä polttoaine maksaa noin 0,5 e/kWh......
Ja jos huollot, korjaukset ja uusimiset maksaa saman verran, niin euro/kwh alkaa tuntua paljolta?
|
Akkujen kautta käytetyt kilowattitunnit voi jäädä niin maltillisiksi ettei hyötysuhdeongelma konkretisoidu kuluiksi mutta vähän virtaa vuorokaudessa vievät vehkeet toimii. Kuluja voi tulla vaikka jos akut pääsee talvella tyhjäksi. Hyvä generaattori voi maksaa paljon suhteessa sen elinkaaren aikana tuotettujen sähköön. Aurinkopaneelit niin pitkäikäisiä, että huonon generaattorin hinnalla saa aika hyvät paneelit.