Taaempi määrää tuon syötön rajoittimen asennon ennenkuin ahtopaine alkaa painamaan kalvoa ja kalvo "ylittää" tuon ruuvin asennon jonka jälkee sen merkitys lakkaa. Eli kun sitä riittävästi kiristää niin syöttöpumppu "luulee" että on jo ahtopainetta tarjolla vaikkei ahdin tarjoaisikaan painetta.
Tästä toki seuraa se että mitä enemmän on ns. perus syöttöä niin sitä enemmän on ainetta, savua ja lämpöä tarjolla herättämään ahdinta. Tällä siis saadaan kyllä ahdin heräämään aikaisemmin.
Minimisyöttö on periaatteessa kaasupolkimen/-vivun asento ylhäällä. Tähän voi tietysti vaikuttaa kuvernööriä eli keskipakosäädintä säätämällä, mutta se ei nyt kysyttyyn maksimisyöttöön eri ahtopaineilla vaikuta.
Säätö mihinkä en ole vielä koskenut on tuon kompensaattorin kalvon jousen guide bushing, eli jousen esijännityksen, säätö jolla saa vaikutettua maksimisyötön määrään osa-ahtopaineilla, eli alueelle jossa ei nojata kumpaankaan säätöruuviin. Myös tuohon maksimisyötön määrään eri kierroslukualueilla voi vaikuttaa jos aukaisee tuon kompensaattorin päällä olevan kannen ja sieltä säätää kahta tarjolla olevaa ruuvia jotka vaikuttavat full stop cam levyn säätökäyrään.
Tällä hetkellä pitäisi omasta pumpusta lisätä syöttöjen nousun herkkyyttä matalilla ahtopaineilla, eli saada kalvo liikkumaan enemmän pienemmillä ahtopaineilla. Tällöin ei tarvisi perus syötöstä lisätä savua niin paljoa, mutta saavuttaisi silti mahdollisesti herkemmin heräävän ahtimen.
Myös pakolämmöt vaikuttavat nousevan yläkierroksilla riskirajoille, johon tietysti välijäähdytin tarjoaisi ratkaisun, mutta tähän hätään en ole välijäähdytintä asentamassa. Siispä maksimi syötön määrää pitäisi pitäisi saada laskemaan alaspäin, tai ei ainakaan nousemaan yhtä rajusti, kierrosten noustessa. Tehtaan spekseissä 12H-T:n pumppu on säädetty lisäämään syöttöä tasaisesti about 1400 - 3400 rpm alueella.
__________________
Ruoste on ystävä.
Viimeksi muokannut Vilbo : 09.08.2018 20:48
|