Viestiketju: Peräkärry painoista
Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 24.07.2018, 22:20
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Alfh Näytä viesti
Onko muuten estettä rakentaa jarrullista katsastusvapaata O1-luokan kärryä? Voisi sitten vetää pikkuautolla, jossa jarruttoman painot esim. 450 kg, 750 kg (825 kg?) kuormaa B-kortilla.

Näitä ei näe missään myynnissä, mutta itseltä löytyy vanha telttaperävaunu, joka on jarrullinen ~600 kg O1 kevytperävaunu, eli siis ei tarvi katsastaa parin vuoden välein, vaikka jarrut löytyykin.
Multa olivat vailla vetopään ja akselin yhteensopivuustodistuksen. on viimmeisiä vanhan aisasäännön kärryjä, n. 1,6m pitkä V-aisa 40x80x3 Ferrokromista(muut runkoosat myös, taikka rst) , ja kipillä, lava 1,5 x3m.

Rakennetta kannattaa miettiä huolella, minulla on tuossa 750kg O1 kärryssä muistaakseni 1400 kg kumijousi akseli -ja vetopää, kärry suhteellisen kevyt: tahtoo olla melkoinen "kivireki" tyhjänä/pienellä kuormalla.
Pikkasen pehmenee kun jättää rengaspaineet reiluun kiloon 185-14 c- renkailla.
Jos olisin tekemässä nyt jarrullista O1 kärryä, niin tekisin 1,5m taaksepäin teleskooppisesti jatkettavan kuormatilan, ei tarvitsisi 6 metristen putkien yms kanssa pelleillä punaisen valon/lipun kanssa, ja menisi 7,5m asti putket/palkit laillisesti. (jarrullisessa kippaavassakärryssä jatkoaisan aika vaikea toteutettava, tahtoo tulla ongelma jarrutankojen/vaijereiden kanssa ja liikaa painoa vetopäälle)
En tiedä, onko nykyään mahdollista tehdä k.o teleskooppijatkoa takavaloille yms, vanhan aisasäännön aikana olisi ollut.
Vastaa lainaten