Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli
Ei kai se maakuntahallinto pelkillä edustajilla pyöri ? Vaatiihan se komiat talot ja ison joukon virkamiehiä, näin olettaisin. Pitäähän se hallinnollinen puoli jonkun hoitaa. Ja eikös politikoilla ole taipumus luoda kavereilleen kivoja työpaikkoja johonkin virastoon
Kokouspalkkiot on tässä showssa yksi hiekanjyvänen.
|
Erilaisiin kokouksiin osallistuneena mieleen tulee, että melko usein lopputulos olisi yhtä hyvä tai huono vaikkei olisi tullut paikalle ollenkaan. Tässä on haasteena, että yksilön tai yksittäisen jäsenen näkökulmasta homma toimii huonolla hyötysuhteella kun taas näin ajatellen jos kaikki jäsenet jättäisi tulemasta, voisi vaikutusta alkaa tulemaan.
Ennen kunnanvaltuustoissa saattoi kuumina perunoina olla kyläkoulun lakkauttamiset. Nyt niitä on lakkautettu jo niin paljon, että on muita puheenaiheita. Itse en koe sitä esimerkiksi huippukiinnostavana asiana, koska sekä lakkauttamalla, että koulun säilyttämällä koululaiset saa opetusta ja kummassakin vaihtoehdossa omat hyvät puolet ja lakkauttaminen harmittaa koulun lähellä asuneita, mutta rakennuksen kunnosspitoon ei ole osoittaa runsaita resursseja.
Paljon kiinnostavampaa olisi miettiä miten kouluolot oikeasti kehittyisi, aloitetaan koulu myöhempää, ettei väsytä hitosti, tarkistetaan päivän ohjelma vaikka iPad:istä kotona aamupalalla. Otetaan vanhempia mukaan vuorovaikutukseen.
Jossain tapauksissa lisääntynyt Soten tarve voi johtua siitä, että lähellä ei ole verkostoja, jotka huolehtisi ihmisistä. Verkostoja yritetään väkisin luoda somessa siinä missä ennen olisi tutustuttu naapureihin ja sukulaisiin. Toisaalta on somessa mahdollista koota samasta asiasta kiinnostuneita laajemmalta alueelta kuten juuri nyt teemme.
Huoltosuhdeongelma ja sotepaineet johtuu osaksi siitä, että huollettavaa meinaa tulla myös nuoresta väestönosasta. Sehän tavallaan hyödyttää sotebisneksen tekijöitä.