Jos märkää turvetta on vaikka 2 metriä, niin ei siinä mikään auta ... tai telakone ehkä ...
Tosiasia on kumminkin, että ensin kannatta kasvattaa halkaisija tappiin ja sitten miettiä leveyttä ihan rauhassa. Leveillä renkailla etupyörien kääntymistä joutuu yleensä rajoittamaan, tai laittamaan julmalla offsetilla olevat vanteet ja auton (ainakin Rangen) jo entuudestaan suuri leveys kasvaa tolkuttomaksi.
Olen itse ajanut paljon 8.25R16 kumeilla (leveys 230 mm, halkaisija 860 mm, profiilisuhde 105 %) ja pärjännyt hyvin. Nyt tuota tuumakokoa ei enää oikein saa ja jouduin tinkimään 255/85R16-kokoon ...
Niinkuin jo sanoin KETJUJEN KÄYTÖSTÄ: sulan maan aikaan tarvitaan järkeä, talvella voi olla vähän pöllökin. Ja kyllä pelkillä renkaillakin saa juuret pilalle jos kunnolla sudittaa. Ketjujen kanssa sudittaminen jää käytännössä kokonaan pois. Toisaalta porukka voisi jättää eläviin puihin törmäilyt vähemmälle ...
Ajan jatkuvasti omassa metsässäni hyötyajoa ketjuilla, enkä kyllä pärjäisi ilman. Jostain kumman syystä offiporukka laittaa rahaa vinsseihin, renkaisiin, lukkoihin, jne., vaikka ketjuila saa pitoa paljon halvemmalla. Jos joutuisin laittamaan offivarusteet järjestykseen, niin tämmöinen siitä tulisi:
1. Maastotunkki ja auton puskurit niin, että pääsee nostamaan mistä vaan.
2. Sopivat renkaat ja alustan korotus.
3. Ketjut (ainakin pari, ehkö koko kierroskin).
4. Mekaaninen kytkettävä lukko taka-akselille. Automaattikin voisi toimia, mutta ei ole omia kokemuksia.
5. Vinssi eteen tai taakse. Sähkö riittää harrastekäyttöön, mutta tosihommiin tarvitaan hydraulinen tai mekaaninen. Jos ajelee paljon yksin, niin takapää voisi olla parempi. Mahanalusvinssiä ei oikein taida saada viritettyä, vai onko jollain?
6. Ja sitten vielä ...
T, Antti
|