Näytä yksittäinen viesti
  #3  
Vanha 15.03.2005, 08:50
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Eiväthän kaikki HJ:t ole olleet 24-volttisia. Lähinnä Suomeen ja NATO-maihin (mm. Kanada) viedyt mallit vain. Eli periaatteessa jos kielitaitoa ja intoa löytyy, voi ulkomaisilta alan harrastajilta löytyä aiheeseen liittyvää romua (esim DTLC:n postituslistalta).

Toinen vaihtoehto on kääntyä jonkun moottorituonnin puoleen, en ihmettelisi jos heille olisi jäänyt nurkkiin 12-volttista kamaa, kun vehkeet joihin moottorit täällä menevät lienevät 24-volttisia. Kai Dynakin muuten on Suomessa 24-volttinen?

Viimeiseksi tulee mieleen kääntyä Toyotan varaosatiskin puoleen ja tilata tarvittavat romppeet sieltä jonkun ulkomaisen 12V auton koodilla, lähinnä tarpeellisia ovat hehkujen jotkut osat ja startin pelkkä moottori ja solenoidi, jos sellaisia suostuvat myymään, alennusvaihde ja kotelo tuskin on erilainen (en kyllä käy takuuseen). Muutenhan siinä (jos nyt oli kyse 2H:sta) ei sähköjen osalta pitäisi olla mitään ihmeellisempää, jos EDIC:in ohittaa sammutusvaijerilla. Isot releet ja muut kannattaa varmaan hakea kuorma-autojen tarvikeliikkeistä, voivat Toyotalla maksaa maltaita. Astetta hankalampi lienee myös hehkujen ajastin, jos moottorissa on pikahehkut.

Sellainen 24V käynnistys - muuten 12V -rele löytyy muuten myös eräästä Toyotan tuotteesta, nimittäin HDJ-80:stä. Oli niitä joissain veneissäkin muistaakseni.

Vastaa lainaten