Näytä yksittäinen viesti
  #1568  
Vanha 14.05.2018, 00:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Mikä välitys? ja -lukko? ja onko varma, että takaperä kahisee?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Mites takaperän pinionin laakerit? Kumpi niistä yleensä ensiksi alkaa kahisemaan?

Ja onnistuuko pienempää laakeria vaihtaa pelkästään kardaaninlaipan irrottamalla?
Mahtuuko krymppiholkki samaa kautta pihalle?

Jos jollaki on varmasti ehjä 4.11 lukollinen takaperä jouten niin ilmottele. Voisin ostaa pois jos hintataso on järkevä.
Tuon etummaisen laakerin, ja krymppiholkin voi vaihtaa periaatteessa paikallaan; siis nuo mahtuu purkaantumaan eteenpäin. jopa laakerikoolin saa kiinni ulosvetäjällä, joka ottaa tukea stefan kohdalta.... (en ole nähnyt luonnossa k.o ulosvetäjää, olen ottanut murikan pöydälle/telineeseen, telineessä voi kopistella pinjonin etulaakerin ulkokoolin pois, vaikka -80 luvun pehmyellä kiinalaisella 1/2" jatkovarrella)

Onko pinjonin laakereissa välystä? siis liikkuuko pinjoni käsivoimin ylös-alas?

Siis tuo takaperän välitys ja laakerointi on huomattavan samanlainen, kuin esim. vm. 76 bj-40 cruiserin, toki tasauspyörästön poskilaakerit on erit, suuremmalla sisäreijällä?

-> yleensä tuo takaperä kestää hyvin, jos ei tapahdu jotain vauriota: esim. öljyt loppuu.... siis kun hdj:ssä on jatkuva neliveto tasuspyörästön kautta, niin takaperän laakerit kestää jopa paremmin, kuin vanhemmissa.
Itse en ole törmännyt yhteenkään laakerivammaiseen takaperään, etuperiä on tullut laakeroitua....

Automaattilaatikolla olevassa hodarissa on MUISTAAKSENI pinjonissa hampaita 10 ja lautaspyörässä 41= 4.1. Manuaalissa pinjonissa 11, ja lautasessa 41.
Ja jos esim. saksan tuonti hdj-80, niin monesti kitkalukko takana. (joka on käytännössä vm. -81 hj/bj kitkalukko)
Ja tuossa BJ-42 on välitys: pinjonissa 9, ja lautasessa 37 hammasta; siis 4.111
Vastaavasti manuaalit, siis hj-60 10/37= 3,700 ja hdj-80 11/41= 3,727
Vastaa lainaten