Pikasesti lukasin topiikin läpi, ja jäi pari asiaa epäselväksi: mihin autoon olet tekemässä remppaa?
Ja jos ostit netistä jostain kaukaa halvimpia mahdollisia osia, niin et mitannut ennen asennusta?
No, tuo kartoiden mittaus on kyllä semmoinen homma, että monesti jää mittaamatta, ja vaikka tuossa tuo kartio jää 5mm liian ylös, niin kyse ei ole halkaisijassa kuin noin millistä....
Nuo nivelet ovat jarruletkujen ja stefojen ohella yksi semmoinen artikkeli, mistä päälleppäin ei voi sanoa laadusta oikeastaan mitään.....
Kuten joku jo tuolla aikaisemmin totesi, Toyotan alkuperäiset nivelet kestää ja kestää... Ja sama tilanne monella muullakin merkillä!
Mutta hinta on moninkertainen halvimpaan tarvikkeeseen verrattuna; Ja kun noita remontteja tehdään, niin yli 20v autoon ei omistajan mielestä kannata laittaa 80 euron niveltä, vaan 20 euron nivel, "koska tuo edellinen kesti yli 20v ja +400 tkm-" ja kun tuo vaihtotyökin maksaa suuntauksen kanssa 200e...."
Siis kokonaishinnassa on "JOPA" (alkuperäinen sopii varmasti, ilman ylimääräisiä sovitteluja/patentteja) 60 euroa enemmän, siis halvin mahdollinen maksaa 220 euroa, ja alkuperäisosilla tehty 280 euroa.....
Hyvänä esimerkkinä tuossa omassa hodarissa: yli 700 tkm ammattikäyttöä, nyt päässyt "etelän lämpöön/suolalillinkeihin" Ouluun, ja Osa eläkkeellä ei enää vedä jatkuvasti telikärryä! Ja katsastuksessa pomppasi pykineestä etujarruletkusta!
Letku oli tarvikeletku, ja kun pesin toisen puolen letkun, niin se oli tehty v. 1990 vai -91. (nyt on molemmin puolin orkkis jarruletku, uudemman leima on jotain 2015

tilaus-/rahti-/pikatoimitus-/txt-saapumisilmoitus kulu- yms kulut oli 0 euroa.
Toki tuo jarruletku itsessään maksaa aika paljon..... mutta tarvikkeena mekaanisesti yhteensopivaa ei saa, ainakaan helpolla. siis tuo jarruletku kiinnittyy satulaan myös tapilla, siis ei pääse kiertymään banjopultin varassa, kuten tarvikkeet...
Yhtään niveltä en ole vaihtanut, ainoastaan pari suojakumia. Toki olen rasvannut nivelet, kardaania myöten, mustalla 2 luokan rasvalla, aika-ajoin..... (kardaanin ristikoita, ja olka-akselin alemmat laakerit olen vaihtanut)
p.s jos on nivel, missä on rasvanippa, ja vaseliini ei suostu menemään pumppaamalla sisään, niin kannattaa vaihtaa seuraava nivel.... hyvällä prässillä saa suuruusluokkaa 600 bar paineen, ja sillä vaseliini menee niin pienestä reijästä/raosta.....
Ja se "peltiklommi", missä yleensä rasvanippa on, on vaarassa lähteä irti...
-> jos vaseliinissa on painetta vaikka 500 bar, niin tuo 2,5-3 senttiä halkaisijaltaan oleva "klommi" pyrkii irtoamaan suuremmalla voimalla, mitä maasturi painaa

ja niveltä painetaan ulospäin samalla voimalla
