Näytä yksittäinen viesti
  #5  
Vanha 29.04.2018, 22:16
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mitä olit tekemässä, tai ainakin minkä vahvuisia muoveja...


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirP Näytä viesti
Liimaamalla noita saa liitettyä. PC myös pysyy liimaamalla, tosin naarmuuntuminen suurempi ongelma loppukäytössä. Tuolta hankimme kaikki muovimateriaalit töihin www.resal.fi
Polykarbonaattia (pc) saa myös pinnoitettuna naarmuuntumista vastaan.
Käyttävät työkoneissa, joissa on jopa lasinpyyhin tuota skraappaamassa.
Ei toki ole oikean lasin veroinen naarmuuntumista vastaan.

Jos haluaa tehdä halvalla, ja joutuu alttiiksi naarmuuntumiselle, niin vedä pintaan kaikkein vaalein tummennuskalvo... helppo uusia kun naarmuuntuu.
Ja kun kunnolla kuivunut, niin kynsilakalla tms. kalvon reunat tiiviiksi/kiinni, niin pysyy paikoillaan.

Nuo pinnoitukset vaikuttaa liimattavuuteen, mutta yleensä pikaliimoille löytyy "pohjuste/aktivaattori-" tms. jonka avulla liimaus onnistuu.

Akryyli ja PC onnistuu hyvin liimata pikaliimalla, pitää vaan miettiä, minkälaisista paloista liimailee; liimauskohta ei kestä venytystä.... siis pitää olla saumat sellaisessa kohtaan, että joko veto- taikka leikkausrasitusta.

Jos sauman pitää joustaa, niin menee vaikeaksi; polyuretaanilla (esim tuulilasiliima?) voi onnistua, mutta kirkasta "urtsua" ei taida olla?

Taannoin ainakin oli k.o pohjustetta, jolla sai pikaliimalla tarttumaan tyydyttävästi polyeteeniin (pehd) ja jopa teflonin. (ja kun hipasit pikaliimapullon suulla tuohon pohjusteeseen, niin liimapullon suu tukkeentui iäksi)

Pari viikkoa sitten kävin ostamassa Puuilo:sta 1mm polykarbonaattia arkin, https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....ObjectID=37131

ja kanttailin siitä peltipokkarilla tarvittavat kappaleet; 90 asteen kulma tulee samalla lailla kuin alumiinipeltiin, pitää vaan vetää noin 45 astetta yli, ja kun jää pikkasen liian jyrkäksi tuo kanttaus, niin asennuksen yhteydessä palautetaan käsin oikeaksi. Jos pitää pysyä tarkasti kulmassa, niin kuulemma pitää lämmittää saumakohta kanttauksen jälkeen "pehmeäksi"....



Tuo lämmittäminen onnistuu omatekoisilla työkaluilla...



Siis MIG- hitsauskoneesta otetaan sähköä, ja lämmitysvastus tehdään mig- hitsauslangasta:

Lämmityspöytä tehdään esim. kahdesta lankusta, siten että lankkujen väli on noin 20 milliä, ja lanka tulee keskelle, noin 5 mm muovin alapuolelle. (esim. puuruuvien varaan, ja pelkästään mig-/rautalangalla kiinni sitoen, siis lanka pääsee liikkumaan, kun kuumuessaan jatkuu!)
ja noita puuruuveja kannattaa laittaa n. 20 sentin välein.
Tarvittavan MIG-hitsauslangan pituus: Riippuen millä MIG-hitsauskoneella, ja kuinka paksulla langalla.
Minulla oli 0,8mm ja kemppi portaattomalla hitsaus- JÄNNITTEEN (yleisesti puhutaan virrasta, mikä kuuluu puikkokoneiden ominaisuuksiin) säädöllä.
"Pöytä" oli n. metri, ja taivutettava muovi 5 tai 6 mm paksua akryyliä. (ei kestä vääntää kylmänä)
Lankaa oli muistaakseni noin 15 metriä; siis 14 metriä roikkui ilmassa savukaasu imureihin yms ripustettuna rautalangoilla, ja tuo pöydän alla oleva lanka pysyi tiukalla, kun lanka oli kääritty maadoituspuristimeen, joka roikkui seinältä. (langassa vetoa ehkä 100 grammaa)
Ja kun tuo Kanteleen runko oli kirkasta akryyliä (kierrätetty, suojamuovit poistettu jo taannoin) niin oli helppo säätää lämmitystehoa: pidin pöydän langan tummanPunaisena. ja tarkastusten välinen aika oli Finnfoam lämpöeristeenä akryylin päällä, n. 10 cm akryylin yli, ja suli heti, ja sotki akryylin
K.o akryylin hukkapaloja reunoihin, ja uusi sammutuspeite uretaanin alle, niin onnistui

P.S se ilmassa roikkuva 14 metriä on kuumaa, "hitsaa polyesteri- takin suoraan ihoon"

p.s.s yritin ensin kempin puikkoinvertterillä, mutta siinä säädetään virtaa, ei jännitettä.... ei onnistunut huonostikkaan

p.s.s.s Tuolla voi polttaa koko verstaan, kannattaa miettiä etukäteen, että on sammutuskalustoa saapusalla ja sitten että muistaa sammuttaa hitsauskoneen yms, kun ei enää lämmitetä....
Vastaa lainaten