Näytä yksittäinen viesti
  #9  
Vanha 16.04.2018, 20:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

No mikäs muu toi olisi kuin Macpherson? Alatukivarsi + tolppa joka pitää olka-akselilinjan aisoissa, ja olkavarsi kääntyy iskarin (joustintuen) kanssa = Macpherson.

Yksinkertainen ja perusvarma toteutus, mut huono puoli toki on että jos iskaritolppa ruostuu puhki niin auto läsähtää kasaan. Tosin ihan sama se on vaikka olisi vieteri ja vaikka päällekkäisillä kolmiovarsilla, voihan se kolmiovarren kiinnitys tai jousitolppakin ruostua ja murtua.
En mä nyt sanoisi että tuo macpherson mikään ihan huono/ surkea ratkaisu sinällään on, sitä kuitenkin käytetty aikalailla sadoissa eri automalleissa 40- luvulta lähtien varsin hyvällä menestyksellä.
Parempiakin löytyy (ja selkeästikään ei paljoa vaadi että on parempi toteutus kuin kyseisessä Mersussa ), oikein toteutettuna ihan kelvollinen systeemi etenkin kevyemmissä erillisjousitetuissa autoissa etupäässä.

Monivarsituennalla (päällekkäiset kolmiovarret) saa lisää varmuuskerrointa ja joustoliikkeen aikaiset pyörän- ja ohjauskulmien asentojen muutokset paremmin hallintaan.
Se on jenkkien ja japsien maastureissa ja pickupeissa aika yleinen toteutus, ja on toki paljon fiksumpi etenkin raskaampaan käyttöön tehdyssä autossa kuin mäkperssoni:

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten