Näytä yksittäinen viesti
  #23  
Vanha 05.04.2018, 14:44
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

LA

Taas hyinen herätys kun akku oli loppunut ja planari hyytynyt. Päivän ohjelma oli auki. Alkuun mietittiin josko lähdettäisiin valkjärvelle katsomaan hylätty ohjustukikohtaa ja venäläisiä maanalaisia bunkkereita. Onneksi löytyiki ajettavaa lähistöltä kun ajettiin ensin pieni peltojen kautta menevä lenkki kohti vuoksea ja sieltä ennen ajamatonta pätkää takaisinpäin. Reitillä oli ajettu jollain telavehkeellä jonka jälkiä seurattiin yhdessä vaiheessa.




Lumi tuotti jälleen vaikeuksia kun sitä oli paikoitellen melkoisen reilusti. Päätettiin mennä ajamaan kaislikon ylitys tai aikankin katsomaan onko se auki. Lähestyttiin ylitystä idän suunnalta. Aivan niemen kärkeen asti meni vanhat auton jäljet. Jäljet jatkuivat jäällekkin ja siitä oli varmaan menty pilkille kantohangen aikaan. Kaislikon ylitys oli jäässä ja käytiin vain pyörähtämässä vastarannalla.






Palatiin jotain satoja metrejä raunioille ja pidettiin ruokatauko.



Sitten ei oikein muuta keskitty kuin lähteä ajamaan vuoksea alas menevää paakkolan reittiä. Siellä oli pehmeässä koivikossa muutama passi joista sain tiputettua auton läpi pehmeään kuraan. Koivikossa oleva oja taas oli jäässä ja siitä pääsi ajamalla yli. Varsinainen reitti ajettiin tunnissa läpi vs. Helatorstai 2016 3h (kuiva keli) tai itsenäisyyspäivä 2017 6,5h. Reitti päättyi mustasaaren tilalle ja siitä ajeltin vanhan paakkolan lentokentä pohjoispuoleta menevää uraa takaisin ristseppälään menevälle tielle. Tästä ei oltu ajettu pitkään aikaan ja melkoista hangessa junnamista oli. Lopussa oli ajettu kelkalla vielä ja kovettunut valli hieman harasi vastaan.



Auratulle hiekkatielle saavuttua ajeltiin muutaman kilsa alas ja laitettiin leiri pystyyn mäen nyppylälle vähän tiestä sivuun. Maken saha teroitettiin rälläkällä ja saatiin puita nuotioon. Nutio laitettiin ison kiven kylkeen. Alkuun tuotti hankaluuksia saada se kunnolla palaman kun lumi suli alta pois jättäen noin puolen metrin syvän kuopan.



SU

Heräiltiin rauhassa ja syötiin kunnon aamupalat. Maken 100Ah akku oli edellisenä päivänä ollut lautauksessa ctekin kautta mutta ei ollut riittänyt kun akku oli taas yöllä hyytynyt. Huomattiin vasta aamulla että planarissa olisi ollut niin pitkät piuhat että olisivat riittäneet auton omillekkin akuille. Kuitenkin ctek oli sen verran vetänyt virtaa että GR ei enää aamulla käynnistynyt ja sitä piti hetken vinnsailla ja hinailla että saatiin käyntiin. Ennen ristseppälästä lähtevää isoa tietä kaivoin jäätä pois vanteista ja nostin rengaspaineet 1 bariin. Jossain nopeudessa meinasi olla woblauksen esiasteita ja niitä oli Makellakin. Ajeltiin Roopen perässä portinhoikkaan asti josta hän kääntyi Vaalimaalle ja loput kohti Svetogorskia. Missasin vielä suoraan Jääskeen menevän tien ja ajettiinkin sitten Antrean kautta takaisin. Matkalla pysähdyttiin Svetossa uuteen 5-kauppaan ostamaan tuliaisia. Rajalla tankit täyteen ja jonottamaan. Jonoa ei tosin ollut ja tulleissa ei mennyt varmaan 20 minuuttia enempää. Ajelin katsastuskonttorille jossa Make lastasi auton traileriin ja itse täytin renkaat 2 barin maantiepaineisiin. Ajeltiin vielä yhdessä Viipurin porttiin syömään. Kotimatka sujui ongelmitta. Onneksi palattiin jo sunnuntaina kotiin sillä maanantaina tuli lunta noin 20-30cm.

Matkaa taitettiin rajan takana noin 250km. Kartassa reitit pääpiirteittäin. Talvikelien ongelma on reittien helppous, silloin voi hakea uusia ajettavia pätkiä kun eteneminen nopeaa, ellei sitten lunta ole liikaa.
Vastaa lainaten