Torstai 29.3.2018
Pääsiäinen oli melkoisen aikasessa vaiheessa tänä vuonna ja kelit muutenkin kylmät. Oli selvä että safarista tulee lumisafari eikä kevään keleistä ole tietoakaan. Alkuun ei ollut tarkoitus edes lähteä tälle reissulle mutta sitten osallistujia alkoi ilmaantumaan. Maaliskuun lumisafari jäi väliin joten tämä paikkasi hyvin sitä. Etukäteen mietityt reitit oli kelin takia melko poissuljettuja ja reitit valittiin lonkalta.
Torstai oli otettu vapaaksi ja matkaan lähdettiin aamulla kahdeksan pintaan. Ilkka jyrryytti mäyriksellä kylän tietä ohi talostani ja "syöksyin" räkytäkyllä perään. Oli ajanut ajatuksissaan ohi mutta onneksi oltiin jo valmiina pihassa autossa. Otin keulan ja matka jatkui noi 80 km/h vauhtia kohti Imatraa.
Kausalassa vedin tankin täyteen ja Ilkka tutki pyyhkimien toimimattomuutta. Kaikki piuhat oli irti ja pumppu roikkui kojelaudan alla.
Lappeenrannassa poikettiin juna-asemalla hakemassa pojan uusi viisumi joka meni aika tarkalle. Alkoi samasta päivästä. Edellisenä päivänä oli tullut 18v täyteen ja se olisi voinut helpottaa viisumin hakua. Valitettavasti ikä katsottiin ilmeisesti hakupäivästä eikä viisumin alkamispäivästä. Onneksi edellistä viisumia varten hommatut kaikenmaailman todistukset oli jo olemassa kun hakemusta tehtiin. Eaststarin Pauli hoiti taas homman hienosti.
Ilkka oli sillä aikaa jatkanut Imatran A-katsastuksen pihaan odottamaan MakeO:ta ja Offipojua. Konttorilta Ilkalle haettiin uudet sulat sekä minulle ja Makelle huomioliivit. Oli peloteltu että maaliskuussa tullut laki että autossa pitää olla huomioliivit. Ostettiin varalle ettei tule sen takia ongelmia.
Make ajoi GR:n trailerilta alas ja hetki siireltiin kamoja autosta toiseen. Sen verran oli tavaraa ettei kaikki mahtunut kyytiin ja osa siirrettiin volvoon. Ennen rajalle siirtymistä käytiin vielä syömässä kebabit paikallisessa.
Tullissa oli ehkä suoran verran autoja ja homma eteni normaalia mateluvauhtia. Aikaa meni yhteensä noin 1,5h. Ensimmäiseltä huoltoasemalta tankit täyteen, dieselin hintaa en muistanut katsoa. Mukavanmiehen kaupasta lonkeroo, colaa ja tupukkia. Lonkerot loppu tietysti kesken. Kaupassa vaihdettiin myös tarpeen mukaan käteistä, viereinen rahanvaihto ei taaskaan ollut auki. Seuraavaksi vanhaan tuttuun Sorvalin Valintaan jossa en itse ole käynyt muutamaan vuoteen. Mielestäni se oli jopa kiinni jonkin aikaan. Nyt näytti olevan taas vanhassa "loistossaan". Lonkeroa oli tosi vähän mutta miellyttävänä yllätyksenä löytyi myös goldencapin siideriä ja garagee.
Viimeiset ostokset hoidettiin vielä Kamennogorskissa eli Antressa. Tien vasemmalla puolella olevassa punavalkoisessa kauppassa oli melko hyvät valikoimat. Ostin paikallisia kananmunia ja jotain pientä naposteltavaa. Kaupan pihassa laskin rengaspaineet noin 10 ps ~ 0,7 bar. Uusia kauppoja on avautunut pilvin pimein joten jos virka-aikaan liikkeellä niin ei ongelmia eväiden suhteen. Roopen piti tulla kaupalle vastaan mutta saatiin tieto että defen ohjaustehostin oli hajonnut ja Roope lähti vaihtamaan auton toiseen Suomen puolelle. Maken ostokset ei mahtuneet autoon vaan osa piti laittaa taas volvon kyytiin. Samassa rytäkässä hävisi myös auton avaimet jotka hetken jälkeen löydettiin muovipussista volvosta.
Ajettiin hieman takaisin päin ja vasemmalle pienestä sillasta Vuoksen yli. Koitettiin etsiä hylättyä pioneerileiriä joka oli Ilkan muistikuvien mukaan ehkä täällä. Eräs sivuhaara päättyi kääntöpaikkaan jonka jälkeen oli syvän näköinen oja. Kartoissa reitti jatkuu ojan jälkeen ja vanhoissa on siltakin piirretty. En tiedä oliko oikea paikka muutta käännyttiin pois ja jatkettiin takaisin tielle joka tuli melko lähelle kuukaupin siltaa. Ajeltiin sillalle ja uparien jälkeen lähdettiin alas aivan vuoksen rantaa nuolevaa tietä. Matkalla oli mökkejä ja mm. aika erikoisen näköinen ilmatyynyalus. Pian perässämme oli moottorikelkka jonka päästimme ohi. Kaverin tykitti jonkin matkaa eteenpäin ja oli morjestelemassa tien sivussa. Kelkan jlkiä oli paljon ja ne menivät pitkän matkaa uraa pitkin.
Reittimme johti kuparsaareen jossa ajettiin lyhyt "Hattuveskun kierto", naureskelin että näitä Hattuveskun kiertoja tuntuu olevan aika monta ympäri kannasta. Eikä suoralta kädeltä mainintaa kerro mitää ennen kuin sen yhdistää silloiseen sijaintiin. Pätkä oli lyhyt ja lumi teki ajamisesta helppoa. Volvo plaanasi edessä latua ja perässä oli helppo tulla valmista uraa.
Reitti päättyi ison kallion taakse tielle ja siitä ajeltiin hiukan matkaa kunnes taas suunnattiin metsikköön reitille joka vei kohti aiottua leiripaikkaa. Itsenäisyyspäivänä olin ajanut yksin tuon pätkän leiriin ja silloin oli lunta todella paljon ja vettäkin lätäköissä. Nyt lumen määrä oli vähäisempi ja lätäköt puuttui. Missään vaiheessa ei mennyt läpi pehmeään maahan, sen verran lumi kannatti. Lopussa dipattiin joesta yli ja vettä oli jonkin matkaa yli 37 renkaan.
Leiri saavutettiin noin klo 18:30. Keloa haettiin läheiseltä mäeltä. Pitkä kelo jäi tietysti konkeloon ja jouduttiin vinssillä vetämään että saatiin nurin.
Tapsa ja katri saapui leiriin myöhemmin illalla. Roopea ei näkynyt vielä. Viriteltiin nuotiota ja telttoja. Ilkan uusi JBL boomboxi raikasi yössä Irwiniä. Tapsan planari oli viritetty lämmittämään telttoja. Haaroitus oli vain kahteen telttaan joten nukuin itse pienessä teltassa ilman lisälämmitystä. Muuten ihan ok mutta sen verran oli yöllä pakkasta (-10... - 15?) että hengitysilma oli melko raikasta. Toinen ongelma oli että arvokas expedin patja teki temput ja pullistui kuin viallinen sisäkumi keskeltä. En tiedä mikä sille tuli, liekö pakkanen tehnyt temput kun rapisi täytetäessä? Pitää tutkia saako takuuseen uuden. Jonin ja MakeO:n telttaa saatiin lämmitys ja erillinen 100Ah akku syötti sitä koko yön. Roopea ei näkynyt vieläkään kun kävimme nukkumaan.