Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Jotain hienompaa värähtelyfysiikkaa joka ei meinaa sopia ainakaan mun lanttuun. Voi olla köykäsemmissä aisa rajannut alle 5000 kiloonkin. Mistä se kärry tietää missä se vetokuula on kiinni, eikä oo mitään väliä onko kyseessä rauta- vai ilmajousinen veturi. Mut jostain se sen tietää ja aisa kait vaarassa murtua jos painavampi eli "kiinteämpi" vetopiste.
|
Kyse lienee siitä kun härvelit on liitetty toisiinsa metalli metallia vasten, kärry ja vetävä ajoneuvo tukeutuvat tiehen ja värähtelee. Mitä enempi painoa, sen jytkymmin värähtelee suhteessa liitettyyn ajoneuvoon ja liitoskohtaan.
Vähän kuin rengas autossa kun se on siihen liitetty vaikka joustavinkin ratkaisun, painavampi värähtelee ja rytkyttää jytkymmin.
Vaikka tilanne olisi niin päin, että se painava ajoneuvo kulkisi täysin tasaisesti, kärry kuitenkin jo itsessään aiheuttaa voimia vetokoukkuun ja aisaan, painavaan jämäkkään jöötiin tulee silloin isot voimat kun se ei anna periksi samanlailla kuin kevyt.