Näytä yksittäinen viesti
  #10  
Vanha 21.03.2018, 15:29
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Eikös fillarilla ajamisessa ole kyse nimenomaan lihasvoiman käytöstä ja idea ole "kaurapuuron voimalla" ajamisesta.

Muutoinhan se on käytännössä sähkömopo. Mopohan oli alunperin moottoriavusteinen polkupyörä mistä lyhennys Mopo tulee.
Itse kuulun vielä siihen sukupolveen, joka meni kouluun tai muualle aika lailla niillä halvoilla konsteilla, joita oli tarjolla: fillarilla, hiihtämällä, suksilla, mopolla tai kävellen. Fillarilla tylsin puoli oli puuduttavat mäet ja sen on nykytekniikka ratkaissut.

Raja on mielestäni aika häilyvä milloin ruvetaan olemaan mopon tai moottoripyörän puolella.

Esimerkiksi Terzarossa hyvillä tehoilla varustettu downhill bike sekoittaa aika tavalla polkupyörä ja mopo-ominaisuuksia:
https://youtu.be/gg_tYTOBa0A

Mielenkiinnolla odottelen milloin tulee kunnollisia vaihtoehtoja 4000 watin mopokategoriaan katulaillisina. Keveyttä siinä ei ole menetetty siinä mielessä, että pyörä on helppo nostaa sisälle tai autoon, mutta toki ei hinnan puolesta olla mummopyörien sarjassa.

Kotarin Freeride katulaillinen sähköenduro sai päivitystä akkuun tällä vuodelle:
http://www.ktmfreeride-e.com/en

Omasta mielestä on huippuhauskaa, että nyt voi lähteä aikaisemmin epäurheilulliset tyypit ajamaan, jotka on liikunnan tarpeessa. Ei se niiltä ole pois, jotka haluaa luomuvoimin pelkästään ajaa. Parhaassa tapauksessa tämä uusi villitys on pois sydän- ja verisuonitaudeista, mielenterveysongelmista yms. Erittäin hyvä juttu myös siinä mielessä, että tähän harrastukseen ei tarvi rakentaa erilisiä liikuntapaikkoja.