Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 10.03.2018, 23:46
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

"Ruiskutuspaine-" ja ruiskutuspaine....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Väärällä pumpun ajoituksellakin moottorin saa räjäytettyä.
Eikä se suoraruiskun suutinkärkien vaihto ole mitään mutupuhetta. Ne virtaa paaaljon huonommin mitä esikammiokoneen neulasuuttimet.
Liian pienillä ruiskutusaika venyy pitkäksi ja männät sulaa.
En ole asiantuntija, enkä kerennyt tuota asiaa miettimään kovin tarkkaa noin pitkälle...

Siis noissa vanhoissa jakajapumpullisissa dieseleissä tuota max annosta ohjataan pääsääntöisesti kahdella asialla (vahvasti yksinkertaistettuna):
-Jakajapumpun männän halkaisijalla ja sen TEHOKKAALLA iskupituudella määrätään annos.
-nokkalevyn muodolla määrätään käytännössä, kuinka nopeaa tuota dsl- annosta yritetään saada sylinteriin.
-paljonko suihkuputket joustaa, paljonko mm. paineesta johtuen pumppu ja suutin joustaa/aiheuttaa ohivirtausta.

Tuo em. joustaminen aiheuttaa suihkutuksen viivästymistä.

Ja jos suuttimet on liian pieniä; niin max kuormituksessa tuo suihkutuspaine nousee huomattavan korkealle, joko pumpun nokkalevy tai suihkuputket pettää? ja silloin ei puhuta ollenkaan suuttimien avauspaineista, vaan niiden monikerroista.

-> nykyisiin common rail- järjestelmät, jotka annostelee dieseliä suuruusluokkaa 7 kertaa jokaiselle työtahdille esim. 2000 bar paineella toimii nimenomaan 2000 bar väyläpaineella; siitä sitten aletaan jakamaan dieseliä jokaiseen 7 annokseen sähkö-(puolijohde-)ventiilillä
Kukaan ei kerro, paljonko dieselin paine on siinä vaiheessa, kun se päätyy sylinteriin.
Vastaa lainaten