Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Eikös näitä rekryfirmoja ole pilvin pimein jonka listoille voi itsensä laittaa osaamistietoineen jotka sitten hoitavat duunin jos sellaista on. Juniori on ollut parissakin ja töissä moisen kautta. Ongelma on se, että työpaikkoja on liian vähän vs. työttömiä. Vaikka ne kaikki Sipilänkin mainostamat työpaikat hypoteettisesti heti täytettäisiin työttömillä (oliko niitä nyt jotain about 60000 kun hehkutettiin) parisataa tuhatta on edelleen vailla duunia vai oliko niitä peräti enemmän. Miten se aktiivimalli auttaa niitä loppuja?
|
Olen aikaisemmin ajatellut, että kyseessä on ongelma, jossa työpaikkoja on liian vähän suhteessa työttömiin.
Tällä hetkellä näyttäisi kyse olevan suuremmasta muutoksesta, jossa yksilölliset ratkaisut korostuu. Samalla on vanha haaste ajankohtainen, jossa huono-osaisuus kasautuu samoin kuin mahdollisuudet. Työ ei välttämättä ole työsopimussuhteisena erilisissä työpaikoissa. Tulee mieleen aika ennen teollisten työpaikkojen tuloa Suomeen. Uutena vaihtoehtona on tullut tämän sähköisen tiedonvälityksen kautta uudenlainen verkostoituminen. Hyvin pärjäävät ovat parempia verkostoitumaan.
Tämä on hyvin ajan hengessä:
https://yle.fi/uutiset/3-10050607
”Moni on saanut verenperintönä sellaisen kuvitelman, että kun on talo, kesämökki ja vene, niin kaikki on hyvin. Suuri osa aikuisista hamuaa sellaisia asioita, joita uskoo muiden arvostavan.”
Arvoja voi itse kukin joutua miettimään matkan varrella. Toimiiko omassa elämässään niiden asioiden eteen, joita itse arvostaa vai jollain muulla motiivilla?
Toisesta ketjusta mieleen juttu miehestä, joka pienellä eläkkeellä kerrottiin lähteneen Albaniaan paremman elämän perässä. Ehkä nyt tarvittaisiin jonkinlaista ”muutoskonsulttia”, jonka ihmiset voisi pyytää hätiin kun omassa elämässä tulee muutoksen tarvetta joko työttömyydestä tai muusta syystä johtuen... Joskus tarvitaan omien arvojen pohdintaa ja joskus vaan hienosäätöä rahojen riittämiseen. Voimat erilaisiin muutoksiin elämässä on ihmisillä rajalliset ja rajallinen aktiivisuusvoima tulisi kohdistaa johonkin toimivaan.