Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi-
Mä oon käsittäny et niittiliitokset on lujempia kuin hitsit, tai siis ehkä paremminkin sitkeempiä, eivät murru kun antavat aavistuksen myöten. Se nyt tässä varmaan samantekevää, mut raskaassa kalustossa oikeasti huomioonotettava seikka.
|
Jeps, siksihän kuorma-autojen rungoissa tosiaan melkein kaikki kiinnitykset on pulteilla eikä hitsaamalla. Ainakin ne kaikki uudet autot mitä meidänkin duunin kautta tulee ilman päällirakenteita niin rungon poikkituetkin on pulteilla.
Sitten taas jos ajattelee hitsausta, niin omalla työpaikalla reilu 16 vuoden aikana varsin tutuiksi tulleet vetomestarit on hitsaamalla kasattu. Runkolevyjen paksuus on 20mm...50mm välillä, ja niitä joudutaan korjaamaan yllättävänkin usein kun saumat ratkeaa, nivelet ei kestä yms.. Käyttö toki on aivan järjettömän raskasta. Teoriassa tehty niin että niiden runkojen ei kuuluisi joustaa eikä kiertyä mistään, mutta niin ne vaan silti tekee.
Olis mulla puhelimessa hyviä kuvia siitä miten järeäkin rauta hajoaa, mutta ei viitsi laittaa kun on sellaista matskua mikä ei ole julkiseen levitykseen tarkoitettua