Näytä yksittäinen viesti
  #1  
Vanha 03.02.2018, 15:42
JariR1 JariR1 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 03.02.18
Sijainti: Vantaa, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Nelivetoa jokapäiväiseen käyttöön


Lievästi oireilevaa autokuumetta ja nelivedon kaipuuta meinaisi pukata, joten heitänpä mielipidekysymyksen tänne merkkiriippumattomammalle palstalle johon toivoisin mielipiteitä. Tavoitetilanne olisi siis löytää kiinteiltä- ja käyttökustannuksiltaan tehokas nelivetoauto joka on teknisesti luotettava ja kestävä, joka on vähintään nelipaikkainen ja joka palvelisi niin päivittäisessä työmatka-ajossa kaupunkiympäristössä kuin viikonloppujen mökkireissuilla ja esim. auraamattomilla mökkiteillä. Ihan uusimpiin laitteisiin kiinnipääsemisestä voi vai uneksia päiväunilla, mutta puolimilliä mittarissa ei myöskään tunnu houkuttelevalta vaihtoehdolta.

Tällä hetkellä talouden vuotuiset ajot pääasiassa suoritetaan kahdella käyttöautolla. Kesäisin ajot tehdään Lantikan Disco 2:lla (TD5), jolla on kiva vetää raskaampiakin kuormia ja reissata kauempanakin kotoa. Talvisin ajot tehdään kustannussyistä arkisemmalla perhefarkulla Lantikan lämmitellessä tallissa. No, onpahan aikaa tehdä niitä diy-huoltoja kausiseisonnan aikana jne. mutta sitten tulee talveen ne muutamat päivät, kun olisi ihan kiva ajaa mieluummin sillä kuin kaivaa perhefarkkua kinoksesta irti. Verottaja vaan tekee "lentovaihdosta" ikävää, kun pariksi päiväksi ei oikein Lantikkaa kannata ottaa ajoonkaan ja taas kärvistellään.

Lantikan vuotuiset verot ovat luokkaa "holtittomat" ja ihan ongelmattomia nuo ei aina teknisestikään ole. Eteneminen pahemmassakin kelissä sujuu, mutta talviautona en nyt kuitenkaan tuota ylistäisi. Jos korjaamokäynnin joutuu ulkoistamaan marmoritiskillä, sen tosiaan tuntee selkänahassa. Nyt on tosin useampi vuosi menty ilman isompia yllätyksiä, kun auto on ollut (kesä)kausikäytössä ja kuluttava työmatka- ja talviajo on jääneet vähemmälle.

Vaihtoehtona näille kahdelle kulkineelle on alkanut pyöriä jokin 5-paikkainen kaksikäyttöpaku, jossa vuotuiset veroseuraukset olisivat merkittävästi pienemmät. Esimerkiksi Nissan Navaraa 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä näyttäisi olevan tarjolla hyvin maltillisilla ajomäärillä ja kohtuullisella hinnalla jopa liikkeestä ostettuna. Näitä googlatessa tosin herää heti epäilys teknisestä kestävyydestä esim. moottorin suhteen, kun jo googlen ennakoiva tekstinsyöttö hakukentässä tarjoaa ehdotuksiin jakopäätä ja alakertaa. Hakutulosten tarinoissa voi olla perää, mutta onko jotain erityisiä vuosikertoja joita hankinnoissa kannattaa väistellä vai kannattaisiko katsella jotain ihan muuta merkkivaihtoehtoa ylläolevilla spekseillä?

Vastaa lainaten