Mulla oli T5 volvon turbo. Ahtopainetta 0,7bar, pakopaineista ei tietoa. Ei lämpöongelmia, mäntäongelmia oli, mutta ei ilmeisesti liittyny turbottamiseen kun samaa vikaa oli jo ennen turbottamista. Välijäähdytin oli auton pohjassa kiinni. Se ei jäähdytyksen kannalta ollu paras mahdollinen vaihtoehto, mutta kun ei letkuja mahtunu viemään syylärin eteen. Vesikooleri vois olla tuommoseen hyvä.
Sitä toyotan alkuperäistä turboa on moitittu kovin pieneksi, eikähän siinä orkkis turbokoneessa ole tehoakaan kuin muutama heppa enemmän kuin vaparissa. Siinä on vielä käsittääkseni ihan oma laippa, johon ei muut turbot käy? Itse laitoin ja laittaisin t3 laipan pakosarjaan, siihen löytyy valinnanvaraa vaikka kuinka. Turbon valinta sitten tehojen mukaan ainaki suunnilleen. Mulla oli 110 hevosvoimaa vakiopumpulla pelkästään syöttöä ruuvaamalla. Eli turbo jostain suunnilleen sen tehoisesta diesel-koneesta, niin ei pitäis pahoin mennä pieleen. Mieluummin vähän iso kuin liian pieni, pieni voi ahdistaa ja nostaa pakolämpöä ja painetta mikä hajottaa koneen. Isossa korkeintaan heräävyys kärsii. En missään tapauksessa turbottais konetta ilman välijäähdytintä, se aiheuttaa turhaa lämpörasitusta koneelle ja tehoakin saa jäähdyttimellä lisää. Kiinanturbot on vähän niinkö kaikki muutki kiinan vehkeet, ihan tuurista kiinni mitä saa. Itse kyllä ennemmin ostaisin käytetyn "merkki"turbon, niitä on kuitenki niin hyvin saatavilla.
|