Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite
Ja jos pystyisi käyttämään oikeita talvirenkaita niin kestäisi paremmin tiellä.
|
Ja jos tie olisi oikeasti aurattu vain tien leveydelle eikä jyrkkäreunaisen ojan puolelle niin auttaisi vielä helvetin paljon enemmän. Kun ei se auto pysy kahdella renkaalla vaakatasossa vaikka mitä tekisi kun toisen puolen renkaat hujahtaa tyhjän päälle on alla sitten nastat tai vaikka ketjut

Silloin jokunen vuosi sitten kun tuo kävi, niin oli leveällä auralla aurattu tasainen pinta tyhjän päälle minulle tuntemattomalla tiellä. Vaikea sitä on pysyä pois ojasta, kun luulee ajavansa tiellä eikä tyhjän päällä. Kun mulla nyt ei kuitenkaan ole tapana sohottaa menemään keskellä tietä, vaan vähän reunemmassa. Siinä missä reuna petti alta ja imaisi ojaan, oli vielä kymmeniä senttejä auratun alueen reunaan, mutta oltiin kuitenkin jo yli renkaanleveyden ojan puolella.
Tokihan sitten talvirenkaat antaa pitoa ja pelivaraa jos on jäinen, polanteinen tai nuoskaluminen alusta. Loskassa ja syvemmässä pakkashangessa sopivasti harvakuvioisempi rengas sitten pitää usein paremmin kuin kitka tai normi nastarengas. Mikään niistä ei auta, jos auraus on tehty päin helvettiä ojan päälle.