"Eli kolme vaihetta moottoriin kiinni, eikä nollaa kiinni mihinkään?"
Moottorin kuoresta ke-vi johtimella jakorasian nollaan (sininen tai harmaa).
"Onko merkitystä, tuleeko vaiheet kiinni U1, V1, W1 liittimiin tai U2, V2, W2? Eli kytkentäliuskat ovat nyt kiinni "1"-numeroisten napojen päällä, pitääkö ne vaihtaa kiinni "2"-numeroiden päälle. (sen siis käsitän, että liuskat ja vaihejohdot eivät tule kiinni samaan napaan, muuten tulee oikosulku)."
Ei ole merkitystä.
"Jos moottori pyörii väärinpäin, niin sitten kahden vaihejohdon paikkojen vaihto?"
Kyllä.
"Suojamaata ei tuosta rasiasta löydy, 50-60-luvun peruja."
Nolla sieltä löytyy, joten moottorin kytkentäkotelon maadoituspiste kytketään jakorasian nollaan.
Noin pienessä moottorissa pitäis olla myös lämpörele siinä käynnistimessä.
Pelkkä vipumallinen katkaisija ei riitä. Vikatilanteessa pelkkä sulakesuojaus ei katkaise kaikkia kolmea vaihetta pois päältä => sähköisku koneen kuoresta/putkistosta on 100% varma asia.
Oli se käynnistin sitten moottorinsuojakytkin tai kontaktori + lämpörele. Moottorinsuojakytkin on paikallisohjauksessa kätevä ja halpa. Jos tarvii termostaattiohjausta, niin sitten kontaktori + lämpörele joko keskukseen tai erilliseen koteloon moottorin lähelle.
Kontaktorikotelo tarvii sitten myös nollan ja suojamaan sieltä lähimmästä rasiasta (kaapeliksi 5x1,5S).
Käytettyjä käynnistimiä löytyy vaikka rakentajan kirppikseltä Nekalasta.
Rasiassa vain kytketään kaapelin sininen ja ke-vi rasiassa olevaan nollaan, saman ruuvin alle.
Kontaktorikotelolta moottorille riittää 4x1,5S.
Virta-arvo löytyy moottorin tyyppikilvestä.
Lämpöreleen kyljestä taasen löytyy ryhmäjohdon etusulakkeiden koko (veikkaan max. 2A).
Jos keskukselta lähtevässä vanhassa kaapelissa on muutakin kuormaa kytkettynä, niin silloin pitää laittaa toiset alennussulakkeet (ne 2A) sinne jakorasian - käynnistimen väliin.
Noi sulakkeet, kontaktori + lämpörele, riviliittimet, mahdolliset muut uudet sulakkeet,... voi olla yhteisen, isomman kotelon sisässä.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
|