Vika tuli ajettua ulos hodarin lodjusta. Ei liiku enää eteenpäin kun vähän lämpiää öljyt. Usiampaan kertaan tuli nekin vaihettua kun ongelmaa ilmeni, ensimmäsellä vaihdolla vaikutti korjaantuvan vaan ei sittenkään. Aikasemmin, jo 2 v sitten oli epäilys että muunninlukko tai ylivaihteen pakka luistaisi, kun toisinaan sitä ilmeni ravistamisena/jurrauksena.
Kesällä se alko ilmetä kun vaihtoi 1=>2 ja lopulta jo 1:llä liikkeellelähdössä, ravisti kuten joku sintterikytkin. Pakki pelaa normaalisti ja paineet on pysyny samana myös kuumana.
Vika on aika varmasti yhdessä pakassa, C1 kytkin eli forward clutch. Lootaan on tehty jotain räpellyksiä edellisen omistajan aikaan, venttiilikoneistoa vaihtaessa tuon laitoin merkille. Kuten ohjausvaijeri (vaikuttaa paineisiin ja vaihtokohtaan) joka oli irti kaasuvivustolta ja hirtetty vain johonkin asentoon. Kulutus kuulemmma huomattavasti pienempi näin.. Takersi se ainakin, joka korjaantui ihan öljyllä heti kun koslan sai kärryltä alas.
Korjaussarjaa (master kit) ettiessä tuli ilmi se että ainakaan euvostoliitossa ei tiedetä näistä laatikoista juuri mitään, -92/93 asti olisi muka ollut A440F ilman ylivaihdetta tai lock-uppia ja seuraava malli alkaen -93 on sähköohjattu A442F ylivaihteella.
Luultavasti peruja sieltäpäin missä 80 sarjaa on lähinnä bensakoneella, sen perässä on ollut 440 aikana 1.1990 - 7.1992, ilmeisesti myös 1hz kanssa.
1hd-t jatkeena tuona aikana on täysin mekaaninen A442f. Kaikki kolme mallia on ylivaihteella ja lock-upilla. Euro4x4parts:lta tiedustelin korjaussarjan saatavuutta kun laatikon tyypit on nettikaupassa ilmotettu aivan metsään, ja vastaus oli että heidän osatoimittaja ei tunne tuota a442:sta.
440 ja mekaanisen 442 olennaisena erona on kitkalevyjen määrät, ja vielä sähköohjatussa 422 on eroa yhdessä kytkimessä riippuen onko se bensa vai dieselkoneen perässä.
Rodneyltä Australiasta pitää tämäkin hommata, siellä ainakin tiedetään nämä.
__________________
LandCruiser LJ70 1987 & HDJ80 -90
Projekteja
Viimeksi muokannut mhk : 03.11.2017 10:49
|