Palataan taas aiheeseen. Kysyin Tojoinfosta asiaa ja sain seuraavan vastauksen. Vastaajan yhteystiedot jätän omaan tietoon, koska en huomannut kysyä lupaa niiden julkaisuun. Voisiko esim. -MaTTi- kommentoida tuota katsastusmiehen tulkintaa tämän lausunnon pohjalta?
Toyota Land Cruiser ?J40, ?J42, ?J43, ?J45 (? = B tai F vastaavan
moottoriperheen mukaisesti) eivät ole Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE)
Liikennetietojärjestelmässä (LTJ) samassa mallisarjassa. Perusteita tälle
en tiedä, sen on käsittääkseni AKE:n edeltäjä Autorekisterikeskus aikanaan
näin päättänyt.
Nykyään jo hieman vanhanaikaiselta vaikuttavan "mallisarjan" sijasta
nykyään olisi parempi käyttää termiä "tyyppi". Kaikki mainitut Toyota Land
Cruiserin eri mallit ovat samaa tyyppiä (J4).
Tässä mielessä voi kysyä ensin katsastajan mielipidettä akselivälin
pidennysasiaan ja tarvittaessa viime kädessä valvovan viranomaisen, AKE:n,
kanta on ratkaiseva huolimatta LTJ:n mallisarjarakenteesta.
Ajoneuvonvalmistajana Toyota ei ole ilmoittanut oikeaa tai soveliasta
menetelmää rungon muuttamiseksi siten, että auton akseliväliä voisi
pidentää. Tämä koskee myös J4-tyypin Toyota Land Cruisereita.
Akselivälin muutos on ajoneuvon rakennemuutos. Ajoneuvon rakennemuutosta
varten laadittava lausunto ja lausuntoa varten tehtävä selvitystyö
sisältyvät Toyota Auto Finland Oy:n maksullisiin palveluihin, joiden hinta
on 105,- € / tunti + alv 22 %. Lausunto toimitetaan tarvittaessa
suomalaiseen osoitteeseen postiennakolla erillisen pyynnön jälkeen.
www.alanmiehet.com #2