Onpahan ollut sen verran viikolla tekemistä, että nyt vasta ehtii vähän raportoimaan polttimoasennuksia.
Tilasin tosiaan ebaysta appikokelaan LN110:een omien H4-kokeilujen rohkaisemana yllämainitun näköiset polttimot. Kokeilin näitä oman mopon umpiossa, ja valokuvion ohella hajavaloa tuli todellakin vähän muuallekin.
Tässä lähtötilanne valokuvion osalta, ensin oma H4-ledpolttimo:
Ja sitten 'raakaversio' hiluksiin menevästä yksilöstä:
Rajasin noita hajavaloja lisäämällä lähivalon varjostimeen suikaleet kokistölkin alumiinista, ja ihan muuten vain jätin 'jäähdytyssuikaleet' törröttämään, vaikka tuskin noilla sen kummempaa vaikutusta on. Tässä polttimo muokattuna, suikaleet kiinnitettynä kontaktiliimalla:
Kuvio muuttui huomattavasti parempaan suuntaan, hajavalo varsinkin vasemmalle ylös jäi lähes kokonaan pois:
Ja muokatun polttimon kaukovalo:

Tässä on huomattavaa oikeanlaisten kuvioiden ohella keskipisteeseen muodostuva vaakasuora kirkas kuvio, jonka pystyi olettamaan osuvan kutakuinkin oikeaan kohtaan tiellä.
Omassa polttimossa tuo kuvio jää mopon umpiossa pimeämmäksi kuin muu alue, ja tämän seurauksena valokuvio käytännössä jaksoi mopossa kahdella polttimolla kantaa vain n. 150 metriä, eikä sitä saanut suunnattua tarpeeksi ylös lähivalon nousematta liian korkealle. Tässä oman polttimon kaukovalon kuvio:
Asennukset meni kivuttomasti, vaikka vasemman umpion takaa imuilmakotelosta pieni lisäsuikale Dremelillä poistettiinkin, ja lisäpitkien rele piti kytkeä uudestaan hiluksin maadottavan valo-ohjauksen vuoksi.
Sitten tuloksiin hiluksissa. Nämä vaihdettiin kirkkaalla päivänvalolla, eikä ollut mahdollisuutta pimeällä verrata halogeenejä ledeihin, mutta tästä saa jo osviittaa valotehon parantumisesta, ensin lähivalot ja sitten kaukovalot:
Piti hieman malttaa mielensä illalla saunaoluiden kanssa, että kehtasi lähteä valoja testaamaan ihan tiellekin. Tässä lähi- ja kaukovalot hiekkatien varressa:

Kuvat on otettu n. 35mm polttovälillä kameran ollessa konepellillä kuljettajan silmien korkeudella. Ne ovat hieman tummempia kuin mitä silmällä hämärään tottuneena aisti. Mutta mielestäni lähivalo on todella hyvin rajautunut yläreunastaan, valokuvio on tasainen ja alkaa heti auton edestä. Rajaus on säädetty n. 70 metrin etäisyydelle, ja metsätkin valaistuvat mallikkaasti. Tässä oli iso ero mopossa oleviin omiin polttimoihin, joiden lähivalorajaus oli niin tiukka, ettei etualaan tullut käytännössä ollenkaan valoa.
Kaukovalossa puolestaan oli jotain halogeenipolttimolle kuulumattomia kuviota ja rajoja, mutta eivät ne silmää häirinneet kuin nimellisesti. Kaukovalon kirkas alue osui kuin osuikin oikeaan paikkaan tiellä, ja valoa riittikin yli 200 metriin. Kuvassa liikennemerkki on n. 200 metrin etäisyydellä, tienviittaan on matkaa 370 metriä. Kuvasta poiketen silmällä näki ihan helposti 200 metriin, tienviitan tienoilta sai jo havaintoja koivujen rungoista.
Eli kaiken kaikkiaan, onnistunut tuunaus 390tkm ajettuihin umpioihin. Kyllä näillä näkee taas ajella, ja jos oikein hyvän haluaa, niin hyväkuvioiset uudet umpiot tilalle, näitäkin taitaa muutamalla kympillä saada. Kaveriksi halogeenilisävalojen tilalle vielä vaikkapa tällaiset, allekirjoittaneen ohella TM:nkin hyväksi toteamat lisäpitkät
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/arctic-bright-t45--45w-led-lisavalo-kaukovalo-kaukovalot-lisavalot ja suuntaa suht kapeat keilat vierekkäin, niin alkaapa armeijaikäisen hiluksin valot olemaan jo tämän päivän tasolla, ja kelpaa syyspimeillä hirvimetsällä kulkea.
- amatyyr -