Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma
40km lataus eli sähkössä 40x0,2 kWh=8kWh maksaa yöllä siirtomaksuineen, arvonlisä-ja sähköveroineen n. 0,8€. Sata km ajelee siis n. 2 eurolla. Toki sähkö voi maksaa enemmänkin, mut ei se siitä paljoa kallistu.
Vertailuna vaikka bensakone 6l/100km ois luokkaa 9€/100km.
Lataus kotona 8A:lla eli n.1800 W teholla vie vajaat 5 h ja kotilaturilla 3,5kW teholla tankki täyttyy hiukka yli 2 tunnissa. Koko yö on yleensä aikaa latailla eli ehtii kyllä.
|
https://vihreakaista.fi/fi-fi/articl...ataaminen/178/
Tuolla on esimerkkinä että 7,2 kWh maksaisi 5,10 € (eli jos pitää ladata jossakin julkisessa paikassa). Ja tuollahan pääsee max 50km.
Oma 108 pököttini vie 5.2l/100km bensaa talvella kun ajan enimmäkseen 4km/ suunta työmatka-ajoa kaupunkialueella. Ja työpaikan päässä se ei edes ole piuhassa kiinni, eli on aika kylmä moottori kun auto seisoo 8 tuntia -20 asteessa.
Jos käy tankkaamassa "naapuriasemalta" bensaa noin 70 sentillä/litra niin bensat/100km maksavat vain 5.2x0.70 = 3.64e. Ja suomibensallakin 1.449x5.2= 7.54e/100km.
Trafi perii 1000kg sähköautosta 54e/vuosi, minun pökötistä 152e/vuosi, eli hieman kalliimpaa on bensa-auton ajossa pitäminen.
Pökötti saastuttaa oman ilmoituksensa mukaan 88g/km = 8800g/100km. Ja sähkön tuotanto keskimäärin
https://www.energiavirasto.fi/sahkon...-paastokerroin 175g CO2-ekv./kWh*16kWh = 2800g/100km.
Kulujahan bensaautossa on enemmän kuin sähköautossa, mutta ostohintakin on ihan eri.
Minulla ei siis vielä ole varaa ajella sähköautolla, mutta toivottavasti joskus, Tesla kun olisi ihan kiva