Itte oon sitä mieltä että renkaan paremmuus ei ole aina yksin renkaasta kiinni, riippuu missä autossa ne on. Massa auttaa, kevyt peräisessä autossa iso hyväkään rengas ei pidä.
Ittellä kokemusta nelivedoista talvella:
-Suzuki erittäin pehmeillä pinnatuilla 235/75R15 renkailla (ei lamelleja eikä nastoja) = 5, liukasta oli mutta pystyi ajamaan joka kelillä
-LJ alla uudet Hakkapeliitta LT:t 31x10.50R15 ilman nastoja = 9
-LJ alla hyvät BfG AT:t 33x10.50R15 = 7½
-4Runner alla puolipitoiset BfG AT:t 33x10.50R15 = 6½
-4Runner alla uudet Hakkapeliitta LT:t 265/75R16 nastoilla = 9
Eli parhaimmat on Hakkis LT:t, mutta vetopitoa ei 4Runnerin alla ole mitenkään yltiöpäisesti jäällä (takavedolla), itteasiassa LJ:n alla rengas piti kutakuinkin yhtähyvin ilman nastojakin (takavedolla). Johtunee siitä että Runnerin takapää on reilun 100 kg LJ:tä kevyempi ja painonjakauma siis etupainoisempi. Nelikko päällä Runnerilla voi noilla renkailla ajaa joka kelillä huoletta miten vain, menee kuin ajatus.
BfG AT:lläkin pärjää oikeestaan suht kivastikin kun ne ovat uudenkarheat ja autossa massaa riittävästi taka-akselillakin. Onhan niissä nykyään vuori ja lumihiutale -merkkikin, joka mielestäni kertoo huomattavan paljon enemmän renkaan talvikäyttöön sopivuudesta kuin pelkkä M+S. Hyvä vaihtoehto jos ei jaksa monia renkaita autoonsa ostella.
|