Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin
Mikähän vaivaa 2H myllyä kun savuttaa mustaa kun sellutehdas ja voimaa ei ole eikä tule,En löytänyt vastausta palstalta suoraan vaikka muistelen nähneeni joskus juttua vastaavasta.Syöttöruuvi on niin kiinni että ruuvin kierteet näkyy justjajust mutterin päässä ja pakokaasu savutus on 8-9 luokkaa,Ilmaa saa ja oravasihti on puhdas muutenkin kone käy hyvin eikä vie öljyä.Vika alkoi parivuotta sitten kun alkoi työntämään mustaa,siitä lähtien on pitänyt pienentää syöttöä kokoajan ja nyt menee mopoautot lähdössä ohi ja tyhjästä muulista saa vaan haaveilla.
|
Moniongelma? (siis olisko pakkosyöttö päällä, ja syöttöpumpun kalvossa reikä? kun olet joutunut ruuvaamaan syötöt pienelle? siis onko varma tieto, että juurikin syöttöruuvi ja pienellä?)
Ensiksi tarkastaisin ilmansuodattimen, ja että ns. kaasuläppä avautuu täysin auki, ja molemmat putket syöttäpumpulle ovat paikoillaan ja ehjät.
Sitten silmämääräinen tarkistus pakoputkelle; siis että ei ole mistään niin lytyssä, että halkaisijaa on vain alle puolet?
(Jos on pitkään ajettu, kalvo/kalvon letkut vuotaen, Pakoputki vois olla myös nokeutunut/pikeytynyt umpeen... se tarkoittaisi sitä, että pakosarja käy tosi kuumana normaalissa matka-ajossa, samoin kuin pakoputki.)
Miten käy tyhjäkäyntiä; siis normi kesäisen käynnistyksen jälkeen; JA maantie lenkin jälkeen? Haiseeko missään vaiheessa pahasti "kitkuamiselta/öljyn käryltä"
Olisko imuventtiili/venttiilit palanut/mutkalla tms. silloin k.o pytystä pääsee huonosti palanutta dieseliä imusarjaan, ja sitten toisiin sylintereihin, jonne ruiskutetaan täysi annos dieseliä, siis happi loppuu, Ja palaa kuumassa mustaksi noeksi....
Puristuspainemittaus olisi paikallaan. siis pitää olla mittari reiluun 20 kg/cm2 asti.
Kotioloissa tms. ns.Nolla Budjetilla voi kokeilla seuraavaa:
PAHASTI Vuotavat venttiilit yms löytää siten, että ruuvaa hehkutulpat pois yksi kerrallaan, ja kokeilee tukkia hehkutulpan reikää esim. kumikäsineen peukalolla; jos puristuksia on se reilu 20 kg, niin ilma "vislaa" karataessa, starttauksen aikana (sammutin päällä) Ja 10 kg puristukset pitää paljon matalampaa ääntä...
ja 5 kg/cm2 pysyy kumipeukalon alla kohtuu helposti.
Ja tämä maallikko testi tarkoittaa sitä, että jos 1-3 sylinteriä on pari kertaluokkaa huonompia, kuin loput, niin vika lienee moottorissa, ei syöttöpumpussa?
Toki; jos haluaa täsmätietoa, niin kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen.
p.s onhan siinä sinun moottorin kyljessä "se tuulilasin pyyhkimen moottori"
Siis sammuksissa syöttöpumpulle tuleva vipu on omassa asennossaan, ja startatessa käy "pakkosyötöllä", ja käynnistyessään palaa keskiasentoon?