Shimmasin tänään uudet pyöränlaakerit saaneet navat akseliputkeen. Ohjeen mukaan laitetaan ensin toinen puoli välyksellä 0.65-0.95mm ja sitten vastakkainen puoli 0.05-0.25mm. Tämä jälkimmäinen välys jää sitten vetoakselien yhteiseksi käyntivaraksi.
Alkuperäisistä ja vara-akselin shimmeistä sai risteytettyä sopivat. Mittasin mikrometriruuvilla shimmit ja niitä oli paksuuksia 1.25mm, 1.00mm ja 0.15mm.
Navan pinnapulttien mutterit kiristävät nippun ulkoa päin järjestyksessä seuraavat: jarrukilpi, laakeripesä, shimmit ja akseliputken laippa. Tämän jälkeen laakerin välyksen voi mitata.
Laakerin välys on helppo mitata digitönärillä pyöränlaipan ulkopinnan ja jarrukilven (tai jarrukengän uuman) välistä, kun painaa ensin laipan sisään, nollaa siinä tönärin ja vetää sitten laipan ulos, niin tönäri näyttää eron. Muutama mittaus kun näyttää suht samoja lukemia, niin se on siinä.
Välystä akseliin jäi nyt 0.15mm.
__________________
Jukka
|