Komppaan edellistä. Vasta viime viikonloppuna tutkittiin kaverin appiukoltaan saamaa "myyrää" eli tuommosta puutarhajyrsintä 4-tahtisella brigg/strattonilla. Oireena oli, et lähtee kylmänä käyntiin ja käy, mutta tehoa ei ole oikein ollenkaan, eli melekin heti rasituksen alla kyykkää, ja lämpimänä ei ampumallakaan käyntiin.
Purettiin moottori, ja tutustuttiin tekniikkaan. Purettiin muttereiksi ja kun ei mitään tuntunu olevan varsinaisesti rikki naarmuisen sylinterin lisäksi, todettiin venttiilien jäävän auki puristustahdin tullessa. Venttiileitä ei viititty purkaa irti sylinterin kupeesta, mutta kun nokka-akseli oli irti, niin viilattiin raakasti pois tavaraa nokkien seuraajalautasten varsista.
Ei meillä ollu tietenkään edes mitään aiheeseen sopivaa oikeeta viilaa, vaan Leathermannin timanttiviilalla reiluja siivuja.
Ei mitään käryä oikeista nimityksistä, oisko ne niinku kiinteet nostaja, jotka tulee vasten venttiilin vartta? No, laitettiin kone nippuun ja tunnusteltiin näppituntumalla ja silimällä, niin vielä piti viilata aika paljon.
Viilaus onnistu helposti "huohotinluukusta" jonka takana ne nostimet ja venttiilinvarret kohtasi. Pyöräytys konetta venttiilin nostolle, random objekti väliin, pyöräytys takaisin. Ja Leathermannia venttiilin varrelle ja nostajan varrelle.
Molemmille venttiileille saatiin lopulta "havaittava" välys. Ei ollu liuskamittaa, mut lonkalta heittäsin 0.10 - 0.20 mm
Ei mitään käryä, miten se oikeesti pitäs tehhä... Joku muu vois kertoa sen?
|