Moi,
> Välitys vaan heittää hurjasti
Kannattaa muistaa mahd. isompien renkaiden kompensaatio. Rankussa alunperin 29" renkaat ja 3.54 perät, aattelin etukäteen että ne 2-akselisen volvon 5.99 kokonaisperävälitykset olis ihan liian tiheet, mutta nyt alkaa tuntumaan sille että ne 3-akselisen seiskat olis sittenkin saattanut olla vielä paremmat maastoon. Lyhyet ne välitykset on nytkin, pikku-ykkösellä lappu lattiassa edetään n. konttausvauhtia, mutta "tiheempi on aina parempi".
Mulla on nyt maastokäytössä renkaina n. 36", ja jos niillä ajais maantiellä niin kahdeksankympin vauhdeissa kone kiertäis n. kolmessa tonnissa, ei yhtään paha, luulis että pamppersseilla huristellessa muutakin meteliä olis sen verran ettei sievä bensakasin ääni noillakaan kierroksilla kuulu tai ainakaan haittaa mitään. Ainakin rangeen saa myös harvempia jakolaatin välityksiä pitkälle puolelle, nyt on paikoillaan alkuperäiset 1:1,222 ja hyllyssä odottaa varaosana jakis jossa on 1:1,003, tulla sais n. 20% harvemmat välitykset, mutta en tarvii.
Koska perävälityksen muutos ja renkaan korkeuden muutos vaikuttavat samalla tavalla kokonaisvälityksiin (koneen kierokset vs. edetty matka), niin voi noita voi helposti puntaroida esim. "50% tiheämmät välitykset kompensoituis täysin 50% korkeammilla renkailla", ja mun mielestä mitä enemmän auto on maastokäyttöön tehty niin sitä vähemmän tiheistä pitkänpuolen välityksistäkään on haittaa. Riittää että kiesillä voi ajella tiellä sen verran kun tarvii. Jos tarvii paljon ajella maantietä niin sitten kokonaisvälitysten pitää olla sellaiset, että halutua matkanopeutta pystyy ajelemaan siten että kone kiertää jotakuinkin järkevästi.
-Paavo
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
|