Näytä yksittäinen viesti
  #95  
Vanha 31.05.2017, 12:04
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.965
Perusasetus

Keskiviikko 24.5.2017

Aamulla ei ollut kiire minnekkään ja nukuttiin pitkään. Puhuttiin että heräillään ihan rauhassa ja tehdään vähän remonttia. Roope kiristeli kolme pyöränlaakeria defestä, itse vaihdoin kaksi rengasta päikseen ja korjasin taka-akselin huohotuksen. Löpön haju selvisi myös kun toinen jerry kontissa oli puoliksi auki ja jokunen litra oli lattialla. No tulihan kontti pestyä samalla. Kaikista autoista säädettiin LA-puhelimet SWR mittarilla niin kohdilleen kun saatiin. Purin omasta autosta antennin irti ja mittailin ettei ole oikarissa johto. SWR oli silti huono. Anytone näytti arvoa 16 kun aikaisemmalla antennilla se oli noin 3 kantturoissa. En tiedä mitä arvo on mutta ei ilmeisesti sama swr kun erillisessä mittarissa. Ohjeen mukkaan päätin alkaa lyhentämään piiskaa 10mm pätkissä, onnistui hyvin akkurälläkällä. SWR luku lähti heti laskuun ja lopulta pääsin arvoon 1.8. Antenni lyheni varmaan noin 5cm alkuperäisestä. En tiedä vaikuttaako antennin huono sijoitus säätöön mutta lopulta alkoi toimimaan paremmin kuin aikaisemmalla piiskalla.

Leirin maisemia







500+ km ajetut


Ompa samalla rengaskoolla eroa kun eri satsista otettu apparin puoli.


Päätettiin lähteä pienellä porukalla tutkailemaan uutta reittiä "G" mikä saattaisi olla ihan hiekkatie ajelua. Juuri kun oltiin lähdössä kuultiin Tapsa länkyssä ja jäätiin vielä odottelemaan. Ajettiin pätkän alkuun varpajärven ja joutsenjärven väliin. Selvisi heti ettei ihan hiekkatietä ole tiedossa. TR3/PROTO reitti mutta mielenkiintoisesti TR1/2 kiertää kohtuu samoja pisteitä. Reitti alkoi ahtaalla männiköllä jossa reitti kiemurteli mäen päällä ja pian saavuttiin joelle. Vaikutti varsin matalalta joten ajettii yli.















Matkalla poistettiin hiluxin apukierrejouset ja myöhemmin ne meni putkiklemmareilla pajeron perään apujousiksi.


Pian kova kuitenkin loppui ja edessä oli suo.





Roope löysi ajettavan reitin oikeasta sivusta mutta itse ajelin järven rantaa reittipisteitä pitkin melkoisen pehmeään rakoon. Alkuun pelästyin että kapea rengas poraa suohon mutta alussa oli vaan niin pehmeää ettei leveä boggerikaan kantanut.


Auto meni ennen puuta niin kallelleen että meinasin apparin ikkunasta hörpätä suolervaa sisään. Kaukaa jo näki että Ladoga reitti on mennyt tästä, puuta oli niin paljon nurin ja vetojälkiä joka näreessä.


Ilmankos tuntui istahtavat jumiin kun kanto ja puu kiilautui renkaan ja lokarin väliin. Melkoinen repiminen irti kun meinasi itse upota suohon polvea myöten.


Koopee ottaa eri linjan. Vinssillä liikkuu kun käännetään BJ avuksi. Toki jään itse melko kovaan nakeliin kun joudun kääntämään nokan tulosuuntaan.


Tapsa tulee keskeltä uraa yli.




Reitit on kynnetty viime Ladogassa aika hurjaan kuntoon.


Keula saavuttaa kovan maan ja kisastudio laitetaan pystyyn. Pööpöilijän pajerosta mennyt murros ennen pehmeää ja ovat hieman jäljessä. Käsilänkyllä annetaan hyviä neuvoja ja koitetaan kylvää kauhua perässä tulijoihin. Loppuletka ottaa pehmeimmistä paikoista kiertoa oikean kautta. Tapsa ja jussukka taas tuleva omaa reittiä aivan vasenta laitaa.


Välillä vähän kovempaa ja korkeemmalle


Ei kuitenkaan nouse. Itse pääsen ajamaan melkein ylös kunnes pizzaleikkurit kaivaa itsensä soraan, noin auton mitta jää vajaaksi.


Reitti ajetaan soveltaen varpajärven ja kiimajärven välistä. Selvästi tästäkin menny kisareitti vaikka varsinainen edellisvuoden reitti menee kiima/saarijärven pohjoisrantaa. No seuraavan kerran kun ajetaan kokeillaan sekin vaihtoehto. Paluu leiriin ajetaan vastapalloon mudventuresin ekan päivän reittiä jossa mm. hzj vinssiä rempattiin.

Ei kierretä suota joka "piikkilankaniemen" nokassa vaan vedetään roopen kanssa mäki ylös harjulle.


Pööpöilijä vielä koittaa mutta Pajero vetää ilmat koneeseen.


Loppuletka koittaa kiertää suota samaa reittiä kuin mudventuresissa mutta osa pättää kääntyä takaisin ja ajaa hiekkatietä leiriin. Tapsa on sinne kääntynyt jo aikaisemmin kun tuli vissiin liian kova nälkä. Syöty viimeksi aamupalaa. Ugly ja pööpöilijä vinssailevat itsensä suon laidasta harjulle ja pikuletkalla ajetaan reitti loppun. Uglyn ohjaustehostus katoaa reitillä mutta palautuu aina hetkittäin.

Saavutaan takaisin leiriin joskus puoli yhden aikaan yöllä aikaan ja siellä odottaakin lisää autoja. Hieman meinaa olla nälkä kun ei pidetty ollenkaan ruokataukoa, ei kyllä kukaan edes sellaista kysellyt, sen verran hyvä syke oli reitissä.




Ruokaa napaan, nuotiolla notkumista kunnes alkaa jo valostumaan ja sitten voikin vetäytyä nukkumaan.

Viimeksi muokannut mikjus : 01.06.2017 07:09 Perustelu: löyty lisää kuvia toisesta kamerasta
Vastaa lainaten