Näytä yksittäinen viesti
  #933  
Vanha 30.05.2017, 20:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.457
Perusasetus

Ei ole oikein tullut nyt topikkia päiviteltyä, mutta koska ei ollut mitään tekemättömiä hommia autossa niin piti alkaa ennen leimaa (viim. 15.4., eli meni jo aikaapäivää sitten ) ja muutoskatsastusta tekemään vähän enemmän


Eli poistin vanhat palkkihelmat ja teen ne uudestaan paremmin - vahvempana, kevyempänä ja samalla vähän paremmalla maavaralla
Vanhat oli kiinni ylhäältä kynnyskotelossa, ja alhaalta lattian pystyseinän saumassa; sen lisäksi vielä tuettu a-ja c- pilareiden kohdalta putkilevikkeiden alapäillä. Silloin kun ne tein niin taisi jäädä ruostesuojauskin vähän huolimattomasti tehdyksi.

Päädyin siis siihen, että tarttis tehdä jotain - eikun rälläkkä laulamaan ja vanha palkkihelma irti. Kuten näkyy, ruoste oli jo vähän päässyt raiskaamaan, lähinnä tosin niitä alkuperäisiä helmakotelon ja lattian pystyseinän osia missä oli huononlaisesti maalia..



Vanha helmahan oli 100 x 50 x 3 + 50 x 50 x 3 palkeista kasattu. Uusi nyt sitten vähän eri mitoilla, eli 120 x 60 palkkia 3mm seinällä. Mitoistaan huolimatta tällä uudella tosiaan tulee pari senttiä lisää tilaa helman alle, koska uusi palkki mahtuu paikalleen siten, että sen kulma jää juuri oven alareunan tasalle - siihen missä oli siis alkuperäisessä kynnyksessä pokkaus.



..vertaa vanhaan malliin, niin tuosta oven alapuolelta on nyt hävinnyt tuo 0,5mm:n peltilipareen yksi pokkaus.





Vahvistusprojekti lähti siitä, että hitsasin b- ja c-pilareiden alapäihin 3mm:n levystä palat, ja niiden pohjaan pätkät saumatonta putkea. Palkkiin reiät pystysuunnassa läpi, ja palkki paikalleen ja alapuolelta putkien päät palkkiin kiinni:






Palkin alasisänurkkaan hitsasin n.3mm:n vahvuisen T- profiilin (T:n mitat n. 30 x 30mm); tähän profiiliin hitsasin sisäreunasta lattiapellin niin että lattiapelti hieman kantaa reunan päällä.
Lattiapellin kulman/ kynnyskotelon pystysuoran osan matkustamon puolelta leikkasin kokonaan pois niin, että jäljellä olevan kynnyskotelon reunan sai hitsattua suoraan helmapalkin sisempään yläreunaan.
Lisäksi hitsasin kynnyskotelon ulkopuolisen pitkän sivun koko matkalta palkinm yläpintaan.

Eli vanha palkki oli kiinni kahdella pitkällä saumalla ohuessa pellissä, nyt uusi malli on kolmelta sivulta kiinni vahvemmin ja vahvistettuna. Painoa lähti puntarin mukaan pois muutama kilo per puoli ja silti rakenne on vahvempi

Sisäpuoli:



Ulkopuoli lattian alapuolelta:


Ulkopuoli kynnyskotelon nurkalta:


Nojailuputket/ astinlaudat tuli taiteiltua tällä kertaa niin, että ne kääntyy kantaviin koripalkkeihin asti lattian alapinnan tasalla. Tällä saa edelleen sidottua rakennetta tiukemmin; sekä etu- että takapään putket on sidottu putken yläpinnasta joko lattiaan (edessä) tai pyöränkoteloon (takana).
Lisäksi toki putkilevikkeiden alapäät tullaan hitsaamaan kunnolla kiinni helmakoteloihin/ nojailuputkiin.






..ja toki kun painoa säästyy, niin pitää jollain tasata se Eli noi jenkeistä merirahtina saapuneet frame stiffenerit paikalleen samalla. Nyt ei enää tartte pelätä että koripalkit painuu kasaan osuessaan kiviin. Muutama aika iso lommo jo on.



Tästä osiosta tulee vielä tarkempia kuvia, kunhan saan jatkettua projektia. Työt on viime aikoina haitanneet harrastusta, tammikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin normi 40h- työviikkojen päälle tullut tehtyä n.170h ylitöitä
Eikä muutenkaan viitsi olla koko ajan tallilla, kun olisi tuon touhukkaan 2-vuotiaan tytön kanssakin puuhailtava mahdollisimman paljon
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 30.05.2017 20:21
Vastaa lainaten