Näytä yksittäinen viesti
Vanha 17.05.2017, 20:36
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Perusasetus

Jeeppi on maannut masennuksessa taas liian kauan ton tehostinpyörä ongelman takia.

Lueskelin vähä ameriikanfoorumeita ja yks melko varma ongelmien aiheuttaja löytyi.

Mulla kun on toi hydraulisella flektillä olevan v8 wj:n pumppu ja siihen vaihdettuna xj:n omasta pumpusta toi nippa mihin paineletku tulee.

Alunperinhän pumpun virtausta on kuristettu siten että xj:n nipassa on vain n. 3mm reikä ja wj:n nipassa reilu 8mm reikä, no minähän jutun vain puoliväliin asti lukeneena tempasin sen 8 millisen reiän siihen xj:n nippaan mutta nyt sitten paremmin asiaan syventyneenä löysin tiedon että 3/16 tuumaa eli about 4.7mm on semmonen hyvä maksimi mihin sen voi porata.

Isompi reikä aiheuttaa sen että öljyä menee simpukkaan ihan liikaa, enemmän kun paluusta tulee edes takaisin ja aiheuttaa kavitointia ja muuta haittaa. Pumppu hieman myös ääntää isoilla kierroksilla samasta syystä.

Hieman siihen paluuseen auttaa kun käyttää säiliön isompaa paluuyhdettä, se virtaa varmaan tuplat pienempään nähden ja tulee säiliön pohjaan mikä on vissiin suotuisampi paikka pumpun imupuolen kannalta. Mulla nyt tietysti oli käytössä pienempi koska se on sen kokoinen mihin xj:n orkkis paluuletku sopii. Katkasin letkun ja tulppaan pienemmän yhteen ja otan ton isomman käyttöön.

Koska vahinko oli jo tehty eikä mulla ollut toista xj:n orkkisnippaa niin virittelin sitte tohon pilalle porattuun korjauksen.

Ensin kierretaulukosta kattoin minkä kierteen porakoko vastaa nipassa olevaa reikää, lähimpänä oli 3/8 unc ja kun siihen oli vielä pulttejakin sopivasti niin väänsin reikään pätkän sopivaa kierrettä.

Itse kuristusnipan tein sitten poraamalla pulttiin 4.5mm reiän, katkasulaikalla toiseen päähän talttameisselille kolon ja katkaisin siitä n. 8mm pitkän holkin jonka sitten hydrauliliiman kanssa ruuvasin nippaan tehtyyn kierteeseen.

Virtausta kun vähentää niin tokihan painetta voi hieman silti nostaa..
Paineen nosto näissä pumpuissa toimii samanlailla kun p-sarjan pumpuissakin (ne pyöreällä säiliöllä olevat saginaw p sarjan pumput mitä on mm. Letukoissa, Saabeissa ja Volvoissa) tota ylipaineventtiilin jousta jäykentämällä, joissain näistä on shimmiprikka tossa rungon ja korkin välissä ja sen poistaminen on jo pieni lisäys, mulla ei sitä ollut.

Sitte lisää painetta saa laittamalla prikan tonne jousen alle, mä pistin tommosen melko ohkasen mutta ameriikanjoet sanoo että 3mm normiprikka on paksuudeltaan hyvä vaihtoehto.
Vastaa lainaten