Näytä yksittäinen viesti
  #8  
Vanha 16.04.2017, 22:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jurokki Näytä viesti
No niin, kertokaapa viisaammat miten hdj:n virran muutos startille pelaa. Autossa startatessa nakuttaa se muunnin "rele" ja startille tulee 18,3V.
Pitäskö kuljettajan puolen akun napaan tulla startatessa 24V?
Ja kun saat käyntiin, niin mittaa että molemmilla akuilla on sama jännite, siis tyhjällä/tyhjillä akuillakin pitäs olla yli 13 volttia, jos auto lataa. (käytännössä eroa voi olla jonkin verran, ehkä vajaa 0,5 Volttia?)

Jos joudut antamaan hodarille apuvirtaa, niin kannattaa laittaa akkukaapelit suoraan akun napoihin!Ja nimenomaan saman akun napoihin!(vaikka kaapelien yms. ohje kertoo, että miinuskaapeli kytketään viimmeisenä auton koriin/moottorin metalliosaan tms.)

Jos annat hodarille apuvirtaa väärin, niin voi tulla kalliiksi... siis voi kärähtää mm. elektroniikka bokseja apuvirtaa antavasta autosta... taikka hodarista kärähtää tuo salamarauta taikka jotain muuta.

Jos ongelmat ei poistu/ratkea, niin mittaa akkujen jännitteet ja laita näkyviin.

p.s Jos sinulla on joku harrastelijaluokan yleis-/jännitemittari, niin sen näyttämä oikeellisuus kannattaa tarkista: helpointa se on, jos olisi mahdollista mitata samaan aikaan jollain mittarilla, joka varmasti näyttää oikein. (useimmiten ei ole mahdollista)
Hyvänä nyrkkisääntönä on se, että täysin kunnossa olevan auton täyteen ladatun akun jännite on noin 12,6 volttia, kun se on täynnä, ja ollut irti latauksesta yli tunnin...

(siis mittaa jonkin toisen auton akun jännite, jos mittari näyttää esim. 0,8 volttia liikaa, niin 13,8 volttia, mikä tarkoittaa että lataa tyydyttävästi, onkin todellisuudessa 13,0 volttia, mikä tarkoittaa että ei lataa yhtään akkua...

Ja toisin päin: jos todellinen jännite onkin 14,6 volttia, niin akku latautuu liikaa, siis "kiehuttaa" akkua, varsinkin lämpimässä/kuumassa
Vastaa lainaten