Näytä yksittäinen viesti
  #1503  
Vanha 18.03.2017, 23:44
YRJÖ VI YRJÖ VI ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.01.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 67
Perusasetus

”Tutun turbon vihellyksen kuulen”, laulettiin aikoinaan


Nyt kuulen minäkin, mutta se ääni ei kyllä ole minulle tuttu, koska en ole hävittäjälentäjä. Yleensä tuollainen ääni ei ole tiennyt mitään hyvää vaparin käyttäjälle.
G350 turbo vm-93 alkoi pikku hiljaa heittää palamisilman mukaan moottoriöljyä, niin vähän ettei se näkynyt tarpeena lisätä öljyä, eikä aiheuttanut myöskään yhtään savutusta. Vaikutus oli varsinkin kylmänä nakutus ja myöhemmin öljyn tihkuminen imusarjaan menevän putken saumasta. Turbon vaihdon yhteydessä oli huomattavissa laakereissa runsaasti väljyyttä molemmissa päissä.

Tilasin peruskorjatun turbon MB:n varaosanumerolla 0040966899 (a´599 e);

1. Ensin tuli öljyliitännöiltään erilainen yksilö (myöhemmin ilmeni, että tässä myös pakopesä oli väärän lainen).

2. Kolmen työpäivän puitteissa tuli uusi turbo, jossa öljyliitännät olivat oikeanlaiset, mutta väärässä kulmassa.

3. Irrotin hukkaportille menevän varren, että ei se vahingoitu osien suuntausta kierrettäessä.

4. Suuntasin öljyosan ja kompressoriosan liitännät oikeaan suuntaan.

5. Paikoilleen sovittelu osoitti, että nyt painekello ottaa lämmityslaitteen paluuputkeen, koska sen kiinnitysrauta on hiukan vanhasta poikkeava.

6. Modasin painekellon kiinnitysreiät uudelleen niin, että kellon paikka vastaa vanhaa turboa ja mahtuu paikalleen.

7. Asennonmuutoksesta johtuen säädin varren niin, että hukkaportti oli taas vapaana ollessa suljettuna.

8. Paikoilleen asennus ja kaikki vaikutti olevan OK , mutta ??

• Nyt, kun olen sillä ajanut joitakin kymmeniä kilometrejä on alkanut häiritä tuo melko voimakas vihellys; kuuluuko se asiaan?

• Miten tuo hukkaportin säätö pitäisi tehdä?

• Alkuperäisessä- ja uudessa turbossa (Garrett) on pakopesässä erilaiset merkinnät: vanhassa: M4 1 / 4 , uudessa: M4 2 / 4; millä tavalla nämä ovat käytännössä erilaisia? Onko tuo 2/4 edes käyttökelpoinen tuossa tapauksessa? Päällisin puolin pakopesär ovat samanlaisia.

• Uudessa hukkaportin akselissa oleva vipuvarsi on n 2 kertaa pitempi, kuin alkuperäisessä joten hukkaportin akselin liike on n. puolet vanhan turbon vastaavasta, edellyttäen että painekello tekee saman liikkeen.

• Ahtopainemittaria ei ole, joten en tiedä paineista.

Voiko tuota edes pitkän päälle käyttää, vai pitäisikö vaatia vielä uutta toimitusta?
Tavoitteena on pitää auto likimain vakiona, ei minään superturbona.
Vastaa lainaten