Näytä yksittäinen viesti
  #34  
Vanha 02.03.2017, 18:54
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.954
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma Näytä viesti
Kunnallisen viranhaltijan hommia saattaa ohjailla poliittinen päätöksenteko, mutta ei se ohita lakisääteisiä rajoitteita.

Jotkut kunnalliset viranhaltijat taasen joutuvat tulkitsemaan lakia ja siitä saattaa tulla erilaisia käytäntöjä. Pohjana on kuitenkin ihan sama lainsäädäntö.
Melkeen hommassa kun hommassa on nykyisin paljon lakeja ja muita normeja huomioitavana. Tuossa näen suuren eron, että poliitikko roolista käsin voi pyrkiä vaikuttamaan vähän asiaan kuin asiaan, joskin vaikuttamisessa onnistuminen vaatii ehkä keskittymistä joihinkin kysymyksiin ja osata verkostoitua niin, että saisi muista tukijoita.

Viranhaltijan tilanne taas, että ollaan jonkun aihepiirin ympärillä ja voi joutua jopa varomaan, ettei astu muiden viranhaltijoiden varpeille. Etuna, että voi mahdollisesti toimia esittelijänä ja sitä kautta konkreettisesti esittää miten joku asia ratkaistaan tai olla taustalla valmistelemassa.

Sellainen asema olisi kiinnostava julkissektorin hommissa jos tilanne olisi kuten osakeyhtiön toimitusjohtajan. Toisaalta osakeyhtiön toimitujohtajankin pitää noudattaa lakeja. Itsenäiseltä vaikuttava tilanne voisi olla tilintarkastajana, joka taas ei paras mahdollinen vaikuttaja-asema.

Yksi vaikuttamistapa on sellainen kuka ensin pystyy vakuuttavalla tavalla nostamaan, jonkin ratkaistavissa olevan epäkohdan pöydälle. Siitä näkökulmasta tiedotusvälineillä on kanssa vakavastiotettava asema.
Vastaa lainaten