Viestiketju: Ajosillat
Näytä yksittäinen viesti
  #20  
Vanha 25.02.2005, 15:50
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Näyttää nuita saavan myös hyvin varustelluista retkeilyliikkeistä
Mutta toi malli ei kestä ojan yli ajamista, eli paikkaa, missä ramppi on tuettu vain päistä. Noo menee mutkalle. Noi rakennustelineiden rampit tosiaan vois olla helpoin keino....kestävyydestä ei ole itellä kokemuksia, mutta aika vankaltahan noi näyttää.
Ainakin Saksankielinen sivu kertoi minun mielestäni hiekkasilloista (pelleistä). Toimivat varmaan hiekalla, suossa tms. paikassa, missä on jotain muutakin alla kun ilmaa.

Tuollapa saa auton omat kapeammat renkaat jollakin tapaa kantamaan pehmeässä kohdassa, mutta todellakaan eivät kanna ojan ylitse.

Selailin tuollaista metallitukun listaa ja siellä oli suulakepuristettuja rakennepalkkeja. Mikäli nyt yhtään sain laskettua pistemäisen kuorman kantokykyä oikein (liian monta vuotta koulusta) niin pääsin ihan tyydyttäviin tuloksiin.

Ihan vain estimaationa heitin 500 kg kuorman 1,5 m sillalle ja käytin 6063 T6 alumiinin taulukkoarvoa. Taivutusvastus oli 8,70E5 ja alumiinin kimmokerroin 2,50E4.

Josko nyt joku fiksu osaisi sanoa että kun päädyn arvoon 16 MPa niin olisiko tuo riittävä, varmuuskertoimella 24 MPa. Tuolla alumiinilaadulla tuntuisi olevan murtolujuus toistasataa megapaskalia.

Näin ollen jos ei olla menty tyystin metsään (siis laskelmien osalta) näyttäisi tuo palkki alle 5 kg metripainoillaan kantavan reilusti 500 kg ja miksei 700 kg painon per silta.

1,5 m silta painaisi alle seitsämän kiloa ja teoriassa kantaisi noin 1500 kg auton akseli kerrallaan...

Kukapa osaisi tarkistaa?

Mika

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten