Viestiketju: Jeep Grand Cherokee ZJ
Näytä yksittäinen viesti
Vanha 14.02.2017, 11:15
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tappokinnas Näytä viesti
Mitä moottoriöljyä kannattaa laittaa 4 litran kutoseen?
Suomen olosuhteisiin 5W-30 talvesta kesään on ohjekirjan mukaan suositeltu. Itse olen kokeillut XJ:n kuutosissa ja ZJ:n kasissa 5W-30, 10W-30, 5W-40 ja 10W-40 täyssynteettisiä öljyjä. Vaihtoväli 10-12tkm.

Tällä hetkellä minulla on ZJ:ssä (V8) high- volume öljypumppu ja käytän 5W-40 öljyä. Tuntuisi olevan käyttämistäni järkevin vaihtoehto, ja saman totesin aikanaan XJ:n kutosissa. 5W-30 tuntuu lämpimänä vähän turhan litkulta, ja toisaalta 10W-30 tai 10W-40 on kylmänä etenkin kovemmalla pakkasella hieman turhan jähmeää.
XJ:ssä minulla oli molemmissa ihan vakiot öljypumput ja kilsoja niillä oli veivattu reilusti päälle 200tkm. Hyvin niissäkin näytti olevan öljynpaineet kohdallaan 5W-30 ja 5W-40 öljyillä.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja metsuri91 Näytä viesti
Kertokaapas nyt joku professionaali miten sen akselin keskikohdan saa järkeviten mitattua?
Ennenkuin irroitat panhardin, niin mittaa vatupassilla tai luotilangalla (lanka + paino roikkumaan langasta) & rullamitalla paljonko lokarin ulkoreunasta on etäisyyttä renkaan kylkeen molemmilla puolilla.

Sovitaan, että heittoa on edessä vaikka 20mm, niin että matkustajan puolen rengas on liian sisällä. Tällöin panhardia pidennetään 10mm - käytännössä hieman enemmän (= ~11-12mm) jos/ kun panhardi on kulmassa eikä täysin vaakatasossa kiinnityspisteidensä välillä.
Jos kuskin rengas on liian sisällä, niin vastaavasti panhardia lyhennetään.

Takana homma menee päinvastoin, koska panhardi on toisinpäin.

Jos mittaa riittävän tarkasti, niin säätö menee kertalaakista oikein.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 14.02.2017 11:28
Vastaa lainaten