Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy
Puolue tai sählykerho aivan jokseenkin sama mutta kukaan ei pärjää yksin. Vaan uskokaa tai älkää palaute ja lähestyminen on kohtuu suoraa tuolla pikkukuntasektorilla.
Demokratia ny vaan toimii niin että eniten ääniä saaneiden kuuluukin saada näkyvämpi paikka. Vaikuttaminen on sitten ihan toinen juttu.Siinä ratkaisee supliikki ym.taustajutut.
|
Tietyllä tapaa olisi helpompi olla omalla yhden henkilön listalla 10 hengen valitsijayhdistyksen turvin koska voi olla niin, että jos homma on valtuustossa rakennettu valtuustoryhmien varaan, yhden henkilön valtuustoryhmässä on itse ryhmäpuheenjohtaja. Huomioon kannattaa ottaa myös mahdollisuus, että voi olla myös varavaltuutettu. Isossa valtuustoryhmässä esimerkiksi ensimmäistä varavaltuutettua voi tarvita merkittävässä osassa kokouksia.
On yleensä aika normaalia, että kunnanvaltuustossa ei ole kovin reilu meininki. Sen eteen kannattaa tehdä töitä, että edes omassa valtuustoryhmässä olisi.
Vaalien ansiosta on mahdollisesti neljäksi vuodeksi jotain tekemistä ja olisi hyödyllistä, että siitä mielekästä. Itse olen miinuspuolena pitänyt, että luottamushenkilönä homma perustuu liian suurelta osin puhumisella esiintymiseen ja ajasta puheelle on ikäänkuin kilpailua vaikka itse olisi hyvinkin nopea asiansa esittäjä. Hommaa helpottaisi jos työtä voisi tehdä tietokoneella omassa rauhassa, mutta se osuus on suurelta osin viranhaltijoille varattu. Riippuu pärstäkertoimesta ja toki sisällöstä innostuuko muut valtuutetut vaikka jostain valtuustoaloitteesta.
Some on siinä mielessä hyvä mahdollisuus, että sieltä voi saada yhteyden suurempaan määrään ihmisiä ja käyttää apuna kirjoittamista kuten tässä tehdään.
Kunnassa on paljon sellaisia kokouksia, jossa joku on aina puheenjohtaja, homma perustuu esityslistaan ja keskustelusta tulee jähmeää ja asia on oikeastaan ratkennut ja aiemmin. Jos olette kovin sosiaalisia, niin pystytte ehkä näitä epäkohtia lieventämään.
PS: Tarkistin Lemin valtuuston tämänhetkistä kokoonpanoa ja siellä vain yksi demari - jos näin seuraavalla kerralla, niin ei ole ison valtuustoryhmän pulmia, joita voi olla, että omassa valstuustoryhmässä liikaa sisäistä kilpailua...