Citroen Jumper 2,8 hDi valmistettu Herran vuonna 2002 ranskalaisten insinöörimaistereiden toimesta Italiassa tuolla Ferrarin ja Lamborghinin synnyinmaassa ja siihenpä ne yhteneväisyydet loppuvatkin. Liikkeessä tätä asfalttiteiden pelotonta kuluttajaa kehuttiin maasta taivaisiin.. Voi pojat, olisipa silloin ollut tämä tietämys ranskalaisista pakettiautoista...
Ensimmäiset 200km olivat oikein nautinnollisia kilometrejä kunnes jätti ensimmäisen kerran tielle johtuen äärimmäisen tarkasti mitoitetusta moottorin johtosarjasta joka oli niin tiukasti sovitettu että tärinän voimasta eivät enää saaneet kosketusta.. Näppärinä konemiehinä sitten isäukon kanssa korjattiin tienpäällä foliolla ja sähköteipillä ja äkkiä takaisin kotiinpäin liikkeeseen huoltoon täydessä yhteisymmärryksessä että näitä lapsenvikoja uusissa autoissa on. Moottorin johtosarja vaihdettuna sitten kelpasikin nauttia hyvistä ajonäkymistä, naisten katseista ja heidän miestensä kateellisista katseista niinkuin myös laajasta tavaratilasta joka toimi tarvittaessa makuuhuoneena ja muuten täytti moninaiset romun kuljetustarpeet polttoöljysäiliöistä moottorikelkkoihin. Mittarissa kerkesi olla 500km kun teki uudestaan saman tempun ja tämän jälkeen huollossa vaihtoivatkin oikeasti pidemmät kun ilmeisesti tehtaalta oli sellaiset ohjeet tulleet ja ne ovat kestäneet tähän päivään asti.
Ajo-asentohan tässä on pidemmälle kuljettajalle oikein mukava kun irroittaa väliseinän niin että penkkiä saa enemmän taakse, koska säätövaraa ei ole riittävästi ja lopputulemana polvet harottaa kuin berliiniläisellä hupakolla muutaman setelin jälkeen. Hieman lyhyemmälle kuljettajalle kuitenkin oikein ideaali ja varsinkin uudet sähkölämmitteiset penkit olivat oikein jämäkät ja mukavat pidemmälläkin ajomatkalla. Lämmityshän niissä on automaattinen joten ei tarvitse itse sitäkään päälle kytkeä... Ja tehoa lämmittimessä riittää, välillä sai tyynyä pistää persiin alle kun alkoi pekonin haju iskemään nenään ja Citroen yritti merkitä omansa polttomerkillä kannikkaan. Alkuperäisestä radiosta kuuluu erinomaisesti radio Sandels ja eihän sitä muita kanavia tarvitsekaan kun laatuautolla ajaa, tai kun vaihtoehtona on 5 vuotta sitten cd pesään jumittunut Jaakko Tepon parhaat kokoelma levy.
Jos jotain positiivista niin kabiinissa ainakin lämpöä riittää, kesällä. Talvella kun pakkasta on yli -5 niin täytyy jo alkaa maskin eteen suojia laittamaan ettei hyttiin palellu. Ja kesällä ei tarvitse omaa saunaa lämmittää kun ei ole turhanpäiväisiä ilmastointeja tässä yksilössä. Ilmastoinnin asian ajaa kehnossa kunnossa olevat ovien tiivisteet ja niiden aiheuttama läpiveto. Ulkonäöllisestihän nämä eivät enää niitä kedon kauneimpia kukkasia ole valmistajan maali valinnan vuoksi, tuntuu varsinkin näistä sinisistä yksilöistä maalit tippuvan kuin itsestään pois joten kilikoli kannattaa kuljettaa mukana siellä hytän päällä olevassa syvennyksessä aina mukana. Vähän kun uutta maalia välillä suhauttaa niin taas on auto kuin uusi.
Moottorithan näissä on idioottivarmoja, ainakin tehtaalta lähtiessään. 120tkm ajettuna moottori hajosi ensimmäisen kerran valmistusvirheen vuoksi, venttiilikoneisto ei ollut saanut kunnolla voitelua viimeisen 119tkm aikana. Ja tämän jälkeen yksi kannentiiviste on vaihdettu. Ja suuttimia vaihdettu huvin ja urheilun vuoksi aina välillä. Ja syyläri lahosi käsiin. Mutta nämä kaikkihan ovat tietysti vaihdettavia kulutusosia näin huipulleen viritetyissä moottoreissa. Niinkuin etupyörän laakeritkin jotka tulee vaihtaa nykyisin 10tkm välein kun alkuperäiset vaihdettiin ensimmäisen kerran 280tkm kohdalla.
Tehoahan näissä tosiaan piisaa niin paljon kuin uskaltaa ajaa, varsinkin jos ei erehdyksissään aikoinaan ostanut kevyenä kuorma-autona villi ajatus rahan säästämisestä mielessä... Silloinhan näissä on jälkiasennettuna rajoitin jolloin matkanteko rauhoittuu 89km/h kohdalle. Ajotuntuma autossa on itseasiassa yllättävän hyvä ja äkkiseltään voisi kuvitella ettei autona olekaan edellä kuvattu kulkine vaan joku muu.
Tällä laatuautolla on nyt ajettu 330tkm koeajoa ja varmaan satoja kilometrejä vielä edessä. Etupyörän laakeri leikkasi viime reissulla kesken ajon kiinni ja nyt ranskatar odottaa saunan takana jälleen laakerin vaihtoa.
+edelleen mukavat ajonäkymät korkealta ja kiva penkki
+mukava ajettava(jos ei ole pitkä karpaasi)
-penkinlämmitin polttomerkkaa ajajansa
-etulaakerin vaihtoväli vähän turhan lyhyt
-maalit ei pysy pinnassa
-nopeudenrajoitin
Arvosanaksi raati antaa 2.5/5 vain koska autolla on kyyti on tasaista ja sillä on mukava ajaa toimiessaan.
|