Pathy on Nissan Terrano (USA:ssa Pathfinder) vm 1991 bensakone 3.0 neliveto automaatti.
Huoltamon mittasi päästöarvot todeten ne "liian korkeiksi" epäillen syyksi lambda anturia.
Epäselvaa, tutkimatonta on mm seuraava:
1) en ole varma noudattiko huoltamo vaatimustani ajaa autolla ennen päästömittausta maantiellä noin 8km sekä pienillä vaihteillakin
a) auto on seissyt pari kuukautta se sillä on ajettu tosi lyhyita pätkiä
b) autoa on käynnistelty 20-30 pakkasissa
2) epäilen että korjaamo otti auton ulkoa pakkasesta lämmittämättä mittaukseen
3) edellinen omistaja väittää lambda anturin vaihdetun 2016 elokuussa
4) miten kovassa käytössä auto ollut 2016 katsastuksen jälkeen joka tehty liian myöhään
a) bensatankki ajettu kiviin lyttyyn mikä särkenyt mm polttoaineanturin
b) hiekkaa monessa paikassa, voinee olettaa ilmanpuhdistimen olevan tukosa?
c) tulpat, virranjakajan kansi,pyöritin väitetty vaihdetun 2015 mutta sen jälkeen ilmeisesti
maastoauto käytön jälkeen ollut ns peltoauto josta ajettu kaikki mahdollinen rikki korjaamatta mitään!
Mikä auttaisi ja missä järjestyksessä tutkituttaa että jäis rahaa offroad ajoon:
1) testa onko pakoputkistossa vuotoa esim tukkimalla se rätillä?
2) vaihtaa uusi / tehokkaampi ilmansuodatin mutta mikä?
3) vaihtaa uudet "pienempi päästöiset" tulpat mutta mitkä?
4) tutkituttaa sytytysjohdot
5) tutkituttaa virranjakajan kansi ja pyörrin?
6) etsiä reikiä mutta mistä? ilmanotosta?
7) varautua katalysaattorin vaihtoon?
8) säädättää mutta mitä ao moottorissa! ?
Hyvät asialliset neuvot enemmän kuin tervetulleet!