Näytä yksittäinen viesti
  #2  
Vanha 01.02.2017, 16:24
Korpikumpu:n Avatar
Korpikumpu Korpikumpu ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 11.11.09
Sijainti: Joensuu
Viestit: 555
Perusasetus

Katsastaminen, tuo byrokraattisen Suomen ihana ja pakollinen vuosittainen episodi. En siis sano, että katsastus pitäisi poistaa, vaan toivoisin, että tuo homma olisi hieman helpompaa. Varsinkin muutoskatsastuksen osalta. Tähän vaikuttaa osittain osaamattomuus, mutta pääasiassa haluttomuus.

Kävin siis tammikuun alussa katsastamassa auton. Tyhmyyttäni oletin, että ei ne välitä renkaista (koska ei ennenkään) tai korinkorotuksesta, joka oli aivan siististi tehty. Noh, luulin väärin.

Ensimmäisellä kerralla tuli siis hylsy. Mitään muita vikoja ei löytynyt, kuin tuo korotus ja liian isot renkaat. 31x10,5 oli alla. Leima olisi tullut, jos olisin muutoskatsastanut heti nuo. Ilmoitin kuitenkin, että käyn myöhemmin, koska haluan samalla hinnalla 33" renkaat alle. Sen piti kuitenkin olla mahdollista.

Kävin sitten konttorilla noin viikko sitten tarjoamassa leimalle isompia kumeja ja korotusta. Sain välittömästi vastauksessi "ei käy, eikä tule käymään". Utelin syytä ja vastaukseksi sain selityksiä liiallisesta koosta ja korin alkuperäisten kumien puutteesta. Tilalle oli kuitenkin vaihdettu ehjää kumia.

Noh, lähdin toiselle konttorilla, koska keskustelu aiheesta tuntui olevan mahdotonta. Toisella konttorilla korotus ei ollut ongelma, mutta ongelmaksi muodostui pääasiassa muutos N1:stä N1G:ksi. Ajoneuvoluokan muutos oli vielä siksi ärsyttävän hankalaa, että katsuri ei suostunut kuuntelemaan, eikä katsomaan/etsimään lakikirjasta pykälää, vaan luotti muistiinsa. Olin kuitenkin vakuuttunut tämän olevan väärässä. Noh, leima jäi saamatta ja päätin, että kyseiselle konttorille en enää mene, koska kohtelu oli suoraan sanoen ala-arvoista. Lähinnä vittuilun tyyppistä.

Kolmas konttori toden sanoo, niin kuin sanotaan Soitin etukäteen konttorille. Renkaissa ei mitään ongelmaa, korotuksessa ei mitään ongelmaa, mutta ongelmaksi muodostui tuo G. Sama selitys täältäkin, eli olisi mäennousukyvyt, etuylitykset, takaylitykset, maavarat yms selvittää. Hienovaraisesti ilmoitin olevani eri mieltä ja keskusteluyhteys pysyi hyvänä. Katsuri ilmoittikin, että soittaa vielä takaisin ja selvittää asiaa.

Aikanaan soittikin ja ilmoitti, että eipä onnistu. Kysyin miksi ja vastaukseksi sain samat litanian. Kehoitin kuitenkin kuuntelemaan hetken kun tavasin puhelimen näytöltä lakitekstiä seuraavasti:

"2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia."

Lopulta pyysin keskittymään tuohon TAI-sanaan. Pienen ämpyilyn jälkeen katsuri suostui hoksaamaan sen merkityksen ja pitivät pienen palaverin useamman miehen voimin. Lopulta kaveri soitti takaisin ja sanoi, että ei ongelmaa, he ovat tulkinneet väärin. Homma bueno.

Lopulta sain leiman ja 33" renkaat, korotuksen ja N1G:n papereihin. Loppujen lopuksi jäi mieltäni kaivamaan se, että en ole aivan varma olisiko nuo renkaat leveyden puolesta edes enää menneet, mutta sillä ei enää ole väliä, koska se tuossa otteessa nyt lukee. Lopulta saattoi siis käydä tuurikin.

Ärsyttää tässä koko episodissa tämä asioiden hankalaksi tekeminen ja varsinkin se kohtelu, että minä en ole oikeutettu edes keskustelemaan asiasta heidän kanssaan.
__________________
Tietä kulkein tien oot vanki, vapaa on vain umpihanki.
Vastaa lainaten